Mainos
Mainos

Anonyymit arvostelut ärsyttävät Hans Välimäkeä – "suomalaiset entistä ilkeämpiä"

Vesilasista lähtenyt kohu sai sosiaalisen median tulvimaan viestejä. Nettikohun jälkimainingeissa MTV3:n Makuja-sivusto selvitti, miksei Hans Välimäen ravintoloita voi arvostella esimerkiksi Eat.fi-palvelussa.

Eat.fi on netissä toimiva palvelu, jolla ihmiset etsivät ravintolapalveluita ja jonne voivat kirjoittaa ravintola-arvosteluita. Palvelussa voi pisteyttää suomalaisia ravintoloita ja kahviloita hinta/laatu-suhteen, kokemuksen ja ruoan laadun perusteella. Hans Välimäen ravintoloita, Chez Dominiqueta ja Midhilliä ei palvelussa kuitenkaan pysty arvioimaan, sillä keittiömestari on päättänyt sulkea arvostelumahdollisuuden kyseisten ravintoloiden osalta.

Osasyyksi arvostelumahdollisuuden sulkemiseen Välimäki nimeää asiattoman nettikritiikin.

– Välillä tuntuu että palaute on aika asiatonta. Watergatessa oltiin aika ulkona kontekstista. Tuntuu, että tekisi mieli sanoa, mutta ei oikein voi. Näitä mielensäpahoittajia on nykyään niin paljon liikkeellä. Kaikki paheksuu ja pahoittaa mielensä kaikesta. Suomalaisista on tullut paheksujia sosiaalisessa mediassa. Jos joku saa siitä kiksejä, niin sehän on toki mahtavaa, Välimäki perustelee.

Välimäen mielestä watergateksi nimetty vesikohu paisui älyttömiin mittoihin. Ravintolaan ei keittiömestarin mukaan tarvitse mennä juomaan vettä, jos kokee pullon hinnan liian korkeaksi.

– Olen ehdottanut ihmisille, että juokaa vaikka kaljaa tai viinaa. Eihän suomalainen valita viinasta, Välimäki nauraa.

"Miksi muiden töitä saa roimia anonyymisti?"

Eat.fi-palvelussa Välimäkeä nyppii erityisesti se, että sinne voi kirjoittaa ravintola-arvosteluja nimimerkin turvin. Muiden tekemiä töitä ei keittiömestarin mukaan pitäisi arvostella anonyymisti.

– Mun mielestä kaikki ton tyyppinen sananvapaus on pelkkää kuraa. Kerrot reilusti sun nimen ja mieluummin jo paikan päällä, että mikä mättää. Jos ajatellaan ravintolaa tai mitä tahansa työpaikkaa, niin eihän kaikki onnistu aina sataprosenttisesti. Mutta se että aurinko paistoi väärässä kulmassa pöytään tai tarjoilijalla oli nappi vinossa, on älytöntä.

Välimäki ei ymmärrä, miksi ihmiset olettavat, että toisten työtä saa nykyään roimia anonyymisti julkisesti. Mieluummin kannattaisi Välimäen mukaan äänestää jaloillaan ja olla käyttämättä palveluita, jos joku ei miellytä.

– Meillä oli Midhillistä ja Chez Dominiquesta Eat.fi:ssä ihan hyviä arvosteluja. Mutta olen kyllästynyt siihen, että joka kerta kun avaamme jotain uutta, niin ensimmäiset 40 arvostelua on pelkkää valittamista. "Kaikki on pielessä, terveisin Pena". Se ei palvele meitä yhtään.

Välimäki ihmetteleekin, miten suomalaisista on tullut niin ilkeitä arvostelijoita.

– On tullut reissattua jonkun verran ja jotenkin tuntuu, että suomalaiset ovat entistä ilkeämpiä ja entistä kyynisempiä. Suomalaisille ei oikein sovi tämä sosiaalinen media. Ei löydetä mitään positiivista. Ruoka on peestä ja Välimäki on ihan peestä. Kaikki on pielessä.

Petra Kiiski/MTV3

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme