Mainos
Mainos

Edistää ruoansulatusta ja ehkäisee flunssaa – kuuluuko tämä terveyspommi jo ruokavalioosi?

Yksi herkullisimmista ja terveellisimmistä mausteista on inkivääri, jota on jo 4 000 vuotta sitten käytetty ruoissa Kiinassa ja Intiassa. Lääkkeenä ihmellistä juurta on hyödynnetty jo aikoja sitten, mutta myös monet nykytukimukset tukevat inkiväärin todettuja terveysvaikutuksia.

Äitisi tai isoäitisi on ehkä joskus suositellut kupillista inkivääristä tehtyä teetä flunssan selättämiseen. Vinkki ei ole aivan tuulesta temmattu, sillä Aasiasta alkuperäisin olevan, jo muinaisista ajoista lähtien viljellyn juurikasvin on todettu auttavan moniin eri vaivoihin.

1. Rauhoittaa vatsaa ja edistää ruoansulatusta

Inkiväärin on sanottu suojaavan ja hoitavan suolistoa, nopeuttavan ruoan kulkua ruoansulatuskanavassa ja vähentävän ilmavaivoja, turvotusta ja kramppeja. Pistävä juuri herättelee myös makusilmuja ja saa ruoansulatusnesteet kulkemaan.

2. Ehkäisee tulehduksia

Tulehduksien ehkäisyssä avainasemassa on tuoreesta inkivääristä löytyvä aktiivinen yhdiste nimeltään gingerol. Yhdiste pystyy ehkäisemään tiettyjen bakteerien kasvua erityisesti suussa, jotka liittyvät ientulehdussairauksiin.

3. Lievittää pahoinvointia

Inkiväärin yhdisteet voivat helpottaa aamupahoinvointia sekä syövän hoitoon käytettävän kemoterapian ja leikkausten jälkeistä pahoinvointia. Inkiväärillä onkin pitkä historia merenkäyntiin liittyvän pahoinvoinnin hoidossa, ja sen on väitetty olevan yhtä tehokas kuin jotkut pahoinvointiin määräytyt lääkkeet.

4. Helpottaa kuukautiskipuja

Naiset huomio! Inkivääripulverin nauttiminen voi vähentää merkittävästi kivuliaita kuukautisia. Juurikasvi onkin yksi perinteisistä rohdoista kuukautiskipuja vastaan, ja sen on väitetty lievittävän kipua yhtä hyvin kuin esimerkiksi ibuprofeiiniä sisältävien särkylääkkeiden.

5. Laskee kolesterolia

Ihmisillä ja rotilla toteutettujen tutkimusten mukaan inkivääri voi vähentää huonoa kolesterolia kehossa. Huono kolesteroli on yhdistetty muun muassa kohonneeseen sydänsairauksien riskiin.

6. Helpottaa nivelkipuja

Inkiväärin tulehduksia vähentävät omanaisuudet voivat helpottaa merkittävästi nivelkipuja. Tutkimuksessa sen on todettu auttaneen myös kipuihin potilailla, joilla oli nivelrikko polvessa.

7. Lievittää lihaskipuja

Inkivääriä kannattaa nauttia ennen salille lähtöä, sillä tutkimuksen mukaan kipua ja tulehduksia ehkäisevä juuri voi auttaa treenin jälkeistä lihasten arkuutta. Tutkimuksessa yksi teelusikallinen tuoretta inkivääriä helpotti jopa 25 prosenttia enemmän treeniin liittyviä kipuja vuorokauden aikana.

8. Ehkäisee flunssaa

Yksi parhaista rohdoista flunssan hoitoon on tosiaan inkivääri, sillä se parantaa vastustuskykyä. Inkivääri sisältää kemikaaleja, jotka taistelevat nuhakuumetta ja hengitysinfektioita yleisimmin aiheuttavaa rinovirusta vastaan. Juurikasvi on myös täynnä vastustuskykyä parantavia antioksidantteja, ja se toimii luonnollisena kivun ja kuumeen lievittäjänä.

Lähteet: NDTVHealthline, FoxNews

***

Ota inkivääri heti käyttöön – ehkäise flunssaa tämän helpon smoothien avulla!


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme