Mainos
Mainos

Edullisesta arkiruoasta trendiherkuksi – tuttu kuitupommi haastaa perinteiset lisukkeet

Jokapäiväinen puuro on noussut suomalaisessa ruokakulttuurissa täysin uudelle tasolle – edullisesta vatsantäytteestä trendiherkuksi, joka on vallannut lehtien reseptipalstat ja ruokablogit. Kuumimpana trendinä höyryää ruokaisa puuro, joka haastaa perinteiset aterialisukkeet pastan ja riisin.

Suomalaisten puurokattiloissa ei enää porise pelkästään pikainen aamupala tai opiskelijan edullinen eväs. Puuro on kohonnut muutamassa vuodessa halvasta arkiruoasta hyvän elämän symboliksi – siitä voi napata ravitsevan lounaan, mutta se kelpaa myös nautinnollisen sunnuntaibrunssin päätähdeksi.

– Illallispöydässä ruokaisa, esimerkiksi yrteillä ja juustolla maustettu suurimopuuro on uusi “risotto” ja lunastamassa paikkaansa myös ravintoloissa lisuke- tai kasvispääruokavaihtoehtona, Helsingin Myllyn tuotepäällikkö Laura Järvinen kertoo.

Täysjyvähiutaleisiin ja suurimoihin perustuva ruoka vastaa monelta osin nykypäivän kuluttajan ruokatoiveisiin – se on paitsi luonnollista ja ravitsevaa myös edullista ja ekologista. Päivän pääateriana puuro kuitenkin yleensä kaipaa kylkeensä proteiinipitoisen lisukkeen.

Puuro on palauttanut meidät takaisin perusruoan äärelle.

– Ruokailmiön ytimessä on mahdollisuus räätälöidä tuttua ja turvallista puuroa omien makumieltymysten ja elämäntilanteen mukaan tutusta aamupuurosta vaikka superfoodsmoothieksi, Laura Järvinen Helsingin Myllystä kuvailee trendiä.

Karita Tykkä: “Puuro on superfood, joka hellii vatsaa ja sielua”

Veteen keitetty kaurapuuro maidon tai voisilmän kanssa kuului Karita Tykän lapsuuteen joka ikinen aamu. Terveystietoisena tunnetun Tykän perheessä nautitaan myös tänä päivänä usein puuroa ja puurohiutaleisiin perustuvaa ruokaa.

– Leseinen ja kuitupitoinen puuro auttaa suolistoa pysymään terveenä, ja siinä on myös erittäin paljon antioksidantteja. Superfoodin ei tarvitse olla mitään erikoista viherpiiperrystä, Karita Tykkä sanoo.

Puuro mahdollistaa rohkeatkin makukokeilut, ja Tykän mukaan sitä kannattaa myös nauttia eri vuorokauden aikoina.

– Puuro ei ole pelkästään aamupala. Annos hyviä hiilihydraatteja sisältävää lämmintä puuroa illalla nautittuna rauhoittaa vatsaa ja tuo makoisan unen, Tykkä vinkkaa.

Näin Karita käyttää puurohiutaleita:

Perinteinen puuro: pitkään haudutettu puuro hellii vatsaa ja sielua etenkin kylmään talviaikaan. Luomuvoisilmä tai marjat kruunaavat kokonaisuuden.

Kastikkeet ja keitot: kaurahiutaleet tuovat ihanaa suutuntumaa ja rakennetta erilaisiin kastikkeisiin tai esimerkiksi sosekeittoihin.

Raakakakkujen pohja: monesti raakakakuissa käytetään siemeniä ja pähkinöitä, mutta myös kotimaisista kaurahiutaleista tulee turvotettuina mainio pohja.

Välipalapatukat: luonnollista energiaa sisältäviin patukoihin voi laittaa makuja oman mielen mukaan: kauraa, kuivattuja hedelmiä, hunajaa – suklaata unohtamatta! Itse tekemällä tietää tarkasti, mitä patukat sisältävät, ja ne ovat helppoja ja edullisia valmistaa.

Lähde: Helsingin Mylly

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme