Mainos
Mainos

Ei sittenkään lihottavaa! 9 hyvää syytä syödä perunaa

Perunat voivat olla osa monipuolista ja terveellistä ruokavaliota.

Peruna on suomalaisille perusruokaa, jota syödään niin arkena kuin juhlanakin. Monet painonpudottajat ovat kavahtaneet perunoiden syömistä, koska niitä on yleisesti pidetty lihottavina. Syksyllä 2011 Penssylvanian yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan perunaa voisi kuitenkin kutsua eräänlaiseksi superruoaksi. Kaksi annosta perunoita päivässä laskee nimittäin tutkijoiden mukaan verenpainetta ja mikä parasta, perunat eivät tutkijoiden mukaan liity millään tapaa suoraan lihomiseen.

Perunat voivat siis olla osa terveellistä ja tasapainoista ruokavaliota - kunhan niiden valmistamiseen ei ole käytetty litrakaupalla öljyä. Tässä yhdeksän hyvää syytä syödä perunaa:

1. Peruna sisältää B6-vitamiinia

B6-vitamiini on yhdistetty rappeuttavien sairauksien sekä sydänkohtauksien ennaltaehkäisyyn

2. Piristävää C-vitamiinia

C-vitamiini pitää flunssavirukset loitolla, mutta huolehtii myös hampaiden, luuston ja ruoansulatuksen hyvinvoinnista.

3. Luusto kuntoon perunalla

D-vitamiinilla on tärkeä rooli luiden, sydämen, ihon sekä hampaiden hyvinvoinnissa. Vitamiini on myös tärkeä kehon immuunijärjestelmälle.

4. Rautaa potusta!

Ihminen tarvitsee rautaa ylläpitääkseen energiatasoja, mutta rauta edistää myös puna- ja valkosolujen tuotantoa, stressinsietokykyä, immuunijärjestelmän toimintaa sekä proteiiniaineenvaihduntaa.

5. Mahtava magnesiumin lähde

Magnesium on rentouttava ja stressiä ehkäisevä mineraali. Se on välttämätön valtimoiden, veren, luuston, lihasten ja hermoston terveydelle.

6. Kaliumia perunoista

Kalium on tärkeä elektrolyytti, joka säätelee sydämen toimintaa sekä hermostosignaaleja. Kalium auttaa rentouttamaan lihasten supistuksia, vähentää turvotusta ja valvoo munuaisten toimintaa.

7. Luonnollisesti makea, mutta ei lihottava

Perunan glykeeminen indeksi mielletään yleensä korkeaksi. Kaikki riippuu kuitenkin perunan lajikkeesta, valmistusmenetelmistä sekä ruokaan lisätystä rasvasta. Suurin vaikutus on kuitenkin tutkimusten mukaan kypsennetyn perunan jäähdytyksellä. Se muuttaa osan tärkkelyksestä resistentiksi ja siten alentaa glykeemistä indeksiä selvästi. Näin ollen peruna on luonnollisesti makea, mutta ei kuitenkaan lihomiseen yhdistettyjä verensokeripiikkejä.

8. Samoja karotenoideja kuin porkkanassa

Perunat sisältävät karotenoideja, jotka ovat A-vitamiinin esiaste kehossa. Karotenoidit parantavat näköä ja tehostavat immuunijärjestelmän toimintaa. Karotenoidien on myös osoitettu olevan tehokkaita ikääntymistä ehkäiseviä antioksidantteja.

9. Monikäyttöinen peruna

Perunaa voi nauttia paistetussa, keitetyssä, paahdetussa, höyrytetyssä, muussatussa tai vaikka grillatussa muodossa. Perunat sopivat syötäväksi sellaisenaan tai aineksiksi vaikka keittoihin tai patoihin.

Lähde: Fitnea

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme