Mainos
Mainos

Enää kiire ei ole tekosyy: Omaksu nämä helpot tavat ja syöt paremmin!

Kiireinen elämäntyyli on monelle tekosyy sille, ettei terveellistä ruokavaliota pysty noudattamaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kyse on omasta terveydestä ja sen hoitoon tulisi aina löytyä aikaa.

Terveellisen ruokavalion noudattaminen ei vaadi aikaa. Kun omaksut muutaman oikean toimintamallin, pystyt syömään hyvin ja monipuolisesti ilman, että joudut viettämään tunteja keittiössä.

Kokeile seuraavia vinkkejä ja omaksu terveellinen ruokavalio:

Tee suuri erä ruokaa kerralla

Uunissa kypsennetyt vihannekset, keitot ja wokkiruoat ovat terveellisiä ja niitä on helppo tehdä suuri määrä kerralla. Säilytä ilmatiiviissä rasioissa jääkaapissa. On myös hyvä idea kypsentää suurempia eriä kikherneitä, kvinoaa tai ruskeaa riisiä. Näitä voit lisätä salaattiin tai muihin ruokiin pitkin viikkoa. 

Kun teet tästä rutiinin, sinulla on aina terveellistä ruokaa ulottuvillasi ja pystyt tekemään terveellisen lounaan töihin mukaan otettavaksi. Säästät näin myös rahaa.

Tee erä hummusta ja salaatinkastiketta viikoittain

Porkkana- ja kurkkutikut hummuksen kera ovat terveellinen ja herkullinen välipala. Voit lisätä hummusta myös salaattiisi. Se onkin hyvin monipuolinen ja terveellinen lisuke, jota kannattaa pitää tarjolla jääkaapissa.

Unohda myös valmiit salaatinkastikkeet ja tee oma, terveellinen versiosi.

Tee aamiainen jo edellisenä iltana

Kun valmistat aamiaisen jo edellisenä iltana, sinun tarvitsee aamulla vain avata jääkaappi.  Voit kokeilla esimerkiksi tuorepuuroa, joka valmistuu kätevästi yön aikana. Tai voit valmistaa täydellisen aamupalaleivän. Kun jääkaapistasi löytyy aina keitettyjä kananmunia, on sinulla aina hyvä proteiinipitoinen lisuke aamiaisleivän väliin viipaloitavaksi.

Välipalaksi hedelmiä

Hedelmät ovat mitä parhain pikaruoka. Jos työskentelet toimistossa, valitse hedelmiä, joista ei aiheudu sotkua, kuten omenoita, banaaneita tai viinirypäleitä. Hedelmistä saat energiaa ja ravintoaineita.

Tee ostoslista ja ruokaostokset kerran viikossa

Yksi yleinen tekosyy sille, ettei tule syötyä terveellisesti, on se, ettei terveellisten ruoka-aineiden ostoon riitä muka aikaa. Jos kuitenkin suunnittelet tulevan viikon ateriat ajoissa ja teet ostoslistan, voit tehdä ruokaostokset vain kerran viikossa – esimerkiksi viikonloppuisin.

Kun saat ruokaostokset ajoitettua yhteen kertaan, säästät aikaa ja energiaa. Ja kun keittiösi on täynnä terveellisiä ruokia, laitat ja syöt ruokaa kotona useammin.

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme