Mainos
Mainos

Entinen tarjoilija paljastaa: Näistä merkeistä tunnistat huonon ravintolan

Useimmat toivovat ravintolaan mennessään saavansa hyvää ruokaa miellyttävässä ympäristössä. Entisen tarjoilijan laatiman listan avulla tunnistat ruokalan ravintolasta.

Kukaan ei tervehdi sinua

Hetkellä ja pienellä ikuisuudella on eronsa. On ymmärrettävää, jos tarjoilija ei heti ehdi tervehtimään sinua palvellessaan aikaisemmin tulleita asiakkaita. Tervehdyksen odottaminen pitkään kielii kuitenkin siitä, ettei huomiota heru jatkossakaan.

Älä turhaan vaivaudu hyppimään saavuttaaksesi ansaitsemasi huomion, vaan käänny kannoillasi kohti seuraavaa ravintolaa.

Sinua ei huomioida

Kun olet istunut mukavasti pöytään, voit oikeutetusti odottaa pikaista palvelua. Ravintola-alan peukalosääntöihin kuuluu, että asiakas tulisi huomioida uudestaan minuutin kuluessa pöytään istumisesta.

Jos löydät itsesi istumasta vielä tovinkin kuluttua pöydästä ilman juomaa ja ruokalistaa ravintolan henkilökunnan ohittaessa sinut ilman hymyn häivää, ehdit vielä hyvin nousta ja lähteä iäksi.

Epäsiisti ympäristö

Kukaan ei halua istua valmiiksi likaiseen pöytään ja saada eteensä tahmaista ruokalistaa. Virheet ovat inhimillisiä, mutta aiemman asiakkaan sormenjäljistä ja huulipunasta tahrautuneet pöytähopeat ja viinilasit eivät varsinaisesti nostata ruokahalua.

Vapaa pöytä – vaikkei siihen pääsyä kukaan odottaisikaan – ei saisi toimia tiskialustana. Likainen astiapino ja ruoantähteet pöytäliinalla tappavat viihtyisyyden koko ravintolasta.

Varsinkin, jos ravintolassa asioi lapsia, myös pöytien alus ja ympärys on siistittävä. Pikainen maustepurkkien pyyhkiminenkään ei ole pahitteeksi.

Ravintolan vessan siisteys voi kertoa paljon myös keittiön puhtaudesta. Mikäli käymälän lattiat ovat silminnähden likaiset, roskakorit täynnä ja hajumaailma virtsainen, voit lyödä vetoa, että keittiö on samankaltaisessa kaaoksessa.

Poissaoleva ja murheellinen henkilökunta

Kaikilla on huonoja päiviä – myös asiakaspalvelijoilla. Ammattitaitoisen tarjoilijan tunnistaa siitä, että hän hautaa murheensa tai pyytää kollegojaan auttamaan läpi hankalan työvuoron. Ravintolan asiakkaat ovat tulleet nauttimaan, eivätkä halua tartuntaa alaspäin vääntyneistä suupielistä.

Ravintolapäällikkö ei auta työntekijöitään

Jos pyörität ravintolaa, sinun täytyy pystyä likaamaan kätesi.

Tarjoilijoiden ollessa ylityöllistettyjä ravintolan johdon tulisi laskeutua kuvitteellisilta palleiltaan heitä auttamaan. Ruoan tarjoileminen, pöytien pyyhkiminen tai juomatilausten ottaminen ajallaan tarkoittaa tyytyväisempiä asiakkaita ja kaikkien ravintolan työntekijöiden pulskempia lompakoita.

Tyytymättömät asiakkaat

Voi toki olla, että viereiseen pöytään on istunut äkäinen ja nirso ruokailija, mutta huomatessasi useamman tarjoilijaa katseellaan etsivän tai ruokaa takaisin keittiöön lähettävän asiakkaan, lienet huonossa ravintolassa.

Pitkään annoksiaan lasit tyhjinä odottavat ja viininsä vasta ruoan jälkeen saavat asiakkaat eivät tarkoita, että sinäkään saisit rahoillesi vastinetta.

Henkilökunnan virheet

Virheitä sattuu kaikille, mutta on huonon ravintolan merkki, jos kömmähdyksiä sattuu jatkuvasti tai niitä ei korjata.

Tiettyjä virheet ovat kohtalokkaampia kuin toiset. Toisen tilaaman tai muuten vain väärän annoksen saaminen, kelvottomasti kypsennetty liha sekä kylmennyt ruoka eivät houkuttele ravintolaan toista kertaa.

Voit äänestää jaloillasi tai antaa palautetta huonosta palvelusta ravintolapäällikölle. Hyvä ravintola tarjoaa jälkiruoan hyvitykseksi.

Huono ruoka

Luokattomassa ravintolassa ainesosia rönsyilevä pasta-annos saattaa paljastua läjäksi makaronia tomaattikastikeessa tai perunamuussi jauheesta valmistetuksi.

Huonosti johdetusta keittiöstä asiakkaiden eteen kiikutetaan kuvaustaan vastaamattomia annoksia. Ongelmien takaa voi löytyä pääkokin puute tai osaamattomuus sekä rahaongelmat.

Ravintola voi esimerkiksi yrittää halvemmalla ruoalla alentaa myymänsä alkoholin hintaa. Asiakas huomaa eron, mutta ravintolan kannalta kielteisesti.

Virheet laskussa

Muistathan aina tarkistaa kuitista, mitä ravintola sinulta veloittaa.

Valitettavasti maailmassa on häikäilemättömiä tarjoilijoita, jotka yrittävät rahastaa asiakkailtaan tuotteista, joita he eivät ole eteensä saaneet. Näin voi tapahtua varsinkin, jos ravintolaseurue on suuri tai nauttinut alkoholia. Epäilyttävistä tarjoilijoista on hyvä kertoa ravintolan johdolle.

Toki viattomiakin virheitä sattuu. Siitä huolimatta asiakkaan on järkevää tarkistaa, että laskussa ovat ne tuotteet, joista on lupautunut tilatessa maksamaan. Ilmaiseksi luvatusta jälkiruoasta ei pidä joutua pulittamaan.

Lähde: Mashed.com

***


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme