Mainos
Mainos

Eroon herkuttelusta – näin karistat mieliteot!

Sorrutko usein mielitekoihin? Vastustamaton makean- tai suolaisenhimo voi pian näkyä ylimääräisinä kiloina, mutta mielitekoja vastaan voi myös taistella. Lue, miten!

Jos kerta toisensa peräänsä antaudut mieliteoillesi, haluat vain jatkuvasti enemmän ja enemmän herkkuja: enemmän sokeria, enemmän hiilihydraatteja, enemmän kofeiinia – ylipäätänsä enemmän niitä ruokia, jotka antavat sinulle tilapäisen energialatauksen tai paremman mielen.

Mieliteot voi kuitenkin karistaa, mutta se vaatii hieman harjoitusta. Kokeile seuraavia MindBodyGreen-sivuston vinkkejä!

1. Keskeytä mieliteko

Mieliteko kestää yleensä vain 15 minuuttia. Kun tiedät, että herkkuhimollesi on loppu näkyvissä, voit sinnitellä siihen asti, että se menee ohi. Keskeytä mieliteko esimerkiksi seuraavasti:

– Aseta kello soimaan 15 minuutin päästä

– Juo iso lasillinen vettä.

– Hengitä syvään 10 kertaa: 5 kertaa ulos ja 5 kertaa sisään.

On muitakin tapoja katkaista mieliteko. Voit soittaa ystävällesi tai syödä vaikkapa purukumia. Jos vielä vartin jälkeen himoitset jotain epäterveellistä, syö puolisen desiä proteiinia, esimerkiksi 20 mantelia.

2. Pidä verensokeri tasaisena säännöllisten aterioiden ja välipalojen avulla

Kun elimistösi on asianmukaisesti ja säännöllisesti tankattu, mielitekoja ei synny niin herkästi. Syö jotain 4– 6 tunnin välein pitääksesi verensokerin tasaisena. Varmista, että ateriasi ja välipalasi sisältävät tarpeeksi proteiinia, kuitua ja terveellisiä rasvoja, jotta pysyt taatusti kylläisenä.

3. Unohda repsahdukset

Yksi pieni mieliteko voi pilata kaiken, jos päätät, että yhden lipsahduksen takia voit mässäillä loppupäivänkin. Ethän puhkoisi autostasi kolmea muutakin rengasta yhden mentyä rikki? Jos repsahdat, unohda se ja jatka yrittämistä.

Testaa nämä vinkit:

Jos mielesi tekee kahvia, kokeile kuumaa vettä maustettuna sitruunalla ja cayenne-pippurilla.

Jos mielesi tekee juustoa, kokeile hummusta. Se maistuu yhtä täyteläiseltä, mutta on terveellisempää.

Jos mielesi tekee punaista lihaa, kokeile vaikkapa palkokasveja. Saat samoja ravintoaineita ja proteiinia.

LUE MYÖS:

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme