Mainos
Mainos

Eroon sokerihimosta: Ravitsemusterapeutit varoittavat makeutusaineista

Poimi vinkit siihen, kuinka selätät sokerihimon yllättävän helposti!

Vuodenvaihetessa moni päättää aloittaa terveelliset elämäntavat. Usein tämä tarkoittaa muun muassa sokerista luopumista. Ravitsemusterapeutit listasivat, millaisilla konkreettisilla vinkeillä sokerista vieroittautuminen onnistuu kaikkein helpoiten.

Ravitsemusterapeutit Laura Schoenfeld ja Gina Hassick kertoivat vinkkinsä siihen, kuinka sokerihimosta pääsee eroon yllättävän helposti.

Aloita täydellinen sokerilakko

Toisten kohdalla sokerihimo on niin kova, että sen kitkemiseksi ja makuhermojen neutralisoimiseksi kannattaa aloittaa täydellinen sokerilakko. Asiantuntijoiden mukaan noin 3–4 viikon sokerilakko tekee usein tehtävänsä, ja tämän jälkeen sokerin kanssa ei tarvitse olla enää turhan tarkka, sillä muutamassa viikossa makuaisti tasaantuu, ja todennäköisesti sokeriset herkut maistuvat suuhun turhankin makealta.

Mikäli sokerin poistaminen kokonaan omasta ruokavaliosta tuntuu täysin mahdottomalta tehtävältä, kannattaa kieltäytymiseen ryhtyä asteittain. Vähentämällä vähiten esimerkiksi makeita herkkuja ja sen jälkeen lisättyä sokeria omassa ruokavaliossa lakko helpottuu, eikä merkitse täyskäännöstä ruokavaliossa.

Syö monipuolisesti

Moni ei huomaakaan, että syy sokerinhimoon on muuten puutteellinen ruokavalio. Sokerihimo herää monilla siksi, että ruokavalioon ei kuulu riittävästi esimerkiksi proteiinia.

Makeiden mielitekojen välttämiseksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että tulee syötyä riittävästi kasviksia – sekä sitä kuuluisaa proteiinia. Proteiini auttaa pitämään verensokerin pitkään tasaisena ja helpottaa siten varsinkin verensokerin laskemisesta johtuvaa makeanhimoa.

Huomioi mielitekosi etukäteen

Kun makeanhimon huomioi etukäteen, on se helpompi täyttää esimerkiksi hedelmillä. Asiantuntijat eivät suosittele niin radikaalia sokerilakkoa, että hedelmäsokeriakin vältetään, vaan hedelmiä kannattaa pitää salaisina aseina makeanhimoa vastaan.

Kun on jo etukäteen varautunut sokerihampaan kolotukseen, on helppo tarttua heti esimerkiksi omaan makeaan mielihedelmäänsä suklaapatukan sijaan. Esimerkiksi banaanit ovat erityisen oivallista herkkua makeanhimon tyydyttämiseen.

Älä turvaudu keinotekoisiin makeutusaineisiin

Asiantuntijat eivät suosittele korvaamaan sokeria suoraan keinotekoisilla makeutusaineilla. Syy tähän on se, että nämä tuotteet voivat pahentaa makeanhimoa entisestään, sillä niillä vain korvataan sokeri, eikä pyritä pääsemään eroon makeanhimosta.

Lähde: Prevention

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme