Mainos
Mainos

Etkö millään pääse ylipainosta eroon? Tässä syyt!

Joskus ylipainolle on vaikea keksiä hyvää syytä, jos ruokavalio tuntuu olevan päällisin puolin kunnossa ja kuntosalilla käydään ahkerasti.

Vaikka harrastaisit säännöllisesti liikuntaa ja olisit muuttanut ruokavaliotasi terveellisempään suuntaan, kilot eivät ehkä karise toivomallasi tavalla. Jos ihmettelet, mikä on vialla, kannattaa lukea seuraava lista. Onko joku seuraavista syy siihen, ettei painosi putoa?

Syöt terveellisesti, mutta liikaa

Pähkinät, avokado, täysjyväpasta, oliiviöljy ja tumma suklaa ovat kyllä terveellisiä, mutta eivät kalorittomia. Vaikka ruokavaliosi koostuisi näistä terveellisistä herkuista, täytyy sinun edelleen katsoa, paljonko ruokaa suuhusi laitat. Esimerkiksi avokado on täynnä terveyshyötyjä, mutta kokonainen avokado sisältää kuitenkin yli 200 kilokaloria.

Et syö aamiaista

Aamupalan väliin jättäminen saattaa tuntua hyvältä keinolta säästää kaloreissa, mutta kehosi luulee nälkiintyvänsä ja pitää kiinni rasvasta kaikin keinoin. Tutkimuksissa on todettu, että ihmiset, jotka syövät aamiaisen säännöllisesti, pudottavat enemmän painoaan. Käynnistä siis aineenvaihduntasi heti aamusta syömällä runsas, proteiinipitoinen aamiainen.

Annoskokosi ovat hukassa

Tarkista, etteivät ruoka-annoksesi ole suunnattomia. Annoskokojen säätely on yksi tärkeä osa tasapainoista ruokavaliota. Yritä oppia tunnistamaan, milloin olet täynnä ja lopeta silloin syöminen.

Syöt seisten

Jääkaapin edessä syöminen tai keittiötasoon nojaten ei säästä aikaa tai energiaa, mutta voi johtaa päättömään syömiseen. Varaa aikaa välipalalle ja aterioille äläkä tee silloin muuta.

Et nuku tarpeeksi

Jos yrität pudottaa painoa, on tärkeää, että saat tarpeeksi unta. Tarvitset energiaa, jotta jaksat harrastaa säännöllistä liikuntaa. Liian vähäiset unet saattavat johtaa myös siihen, että ruokahalusi kasvaa.

Herkuttelet liikaa vähärasvaisilla ruoilla

Vähäkaloriset tuotteet saattavat olla harhauttavia laihduttajalle. Ne ovat monesti täynnä natriumia, sokeria ja kemiallisia lisäaineita, joilla korvataan muiden ainesosien puutetta. Kevytversiot eivät ole kovin ravitsevia ja ne myös maistuvat laimeammalta, joten sorrut ehkä syömään enemmän. Luultavasti selviäisit vähemmillä kaloreilla, jos söisit vähäkalorisen sijaan ruoan normaaliversiota.

Et syö tarpeeksi vihanneksia

Kaikille on hyvä syödä hedelmiä ja vihanneksia viidestä seitsemään annosta päivässä, mutta laihduttajille ne ovat erityisen tärkeitä. Runsaasti syötynä ne auttavat sekä pudottamaan painoa että pitämään kilot kurissa. Runsaasti hedelmiä ja vihanneksia sisältävä ruokavalio sisältää paljon hyviä ravintoaineita, vähemmän kaloreita ja paljon kuitua, jotka saavat olosi tuntumaan kylläisemmältä.

Et pilko ruokaasi

Niinkin yksinkertainen asia kuin ruoan pilkkominen voi auttaa ylensyömisen hallinnassa. Ruoan pilkkominen pieniin paloihin saattaa tuntua lapselliselta, mutta tutkimukset osoittavat, että pienet suupalat tuntuvat tyydyttävän paremmin ja sen seurauksena kylläisyyden tunne saavutetaan nopeammin.

Juot virvoitusjuomia

Limussa ei ole mitään hyödyllisiä ravintoaineita ja sen jatkuva juominen pilaa takuulla laihdutuskuurisi – vaikka joisitkin kevytversioita. Eräässä tutkimuksessa osoitettiin, että niillä ihmisillä, jotka joivat limonadia kaksi lasillista tai enemmän, vyötärön leveys kasvoi 70 prosenttia enemmän kuin niillä ihmisillä, jotka eivät limua juoneet.

Kumppanisi ei jaa tavoitteitasi

Urakkaasi helpottaa, jos kumppanisi syö kanssasi samoja ruokia. Jos puoliso kuitenkin ehdottelee jatkuvasti ulkona syömistä tai jäätelöllä herkuttelemista eikä kannusta sinua lähtemään kuntosalille, et voi odottaa laihtuvasi. Kerro hänelle, että kaipaat hänen tukeaan ja tehkää kompromisseja. Seuraavan kerran, kun olette ulkona syömässä, jättäkää vaikka jälkiruoka kokonaan väliin!

Mausteet, päällysteet ja kuorrutukset

Salaatti on yksi terveellisimmistä ruoista, joita voit syödä, mutta jos se sisältää pekonia, vuohenjuustoa, pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä ja salaattikastiketta, kalorisi tuplaantuvat hetkessä. Esimerkiksi kymmenessä krutonkipalassa on helposti 100 kilokaloria.

Et juo vettä

Tutkimukset puhuvat sen puolesta, että veden juonti auttaa painon pudottamisessa. Annoskoon säätelyä helpottaa, kun juot vettä ennen ateriaasi. Myös runsaasti vettä sisältävien hedelmien ja vihannesten syöminen auttaa tuomaan kylläisyyden tunteen nopeammin etkä tule syöneeksi niin paljon.

Et omistaudu

Kokeiletpa sitten Keventäjiä, karppausta tai omaa sekoitustasi hyvästä ruokavaliosta ja liikunnasta, et voi tehdä sitä puolivaloilla. Silloin tällöin voi herkutella, mutta pidä muutoin tiukasti kiinni suunnitelmastasi, jos haluat että vaaka näyttää pienempiä lukemia.

Syöt aina ulkona

Jos syöt aina ulkona, mässäilet todennäköisesti koko aterian voimin. Alkupalat, drinkit, paistetut ruoat ja jälkiruoka eivät ainakaan pudota painoa. Et myöskään pysy perillä siitä, paljonko kaloreita ateria sisältää. Jos haluat kuitenkin käydä ulkona syömässä, jaa ateria ystäväsi kanssa, tilaa terveellisiä vaihtoehtoja ruokalistalta, kuten salaatteja tai grillattua kanaa, ja siemaile vettä – älä viiniä.

Et pidä ruokapäiväkirjaa

Jos kirjoitat ylös, mitä päivän aikana syöt, pysyt paremmin perillä päivittäisistä kalorimääristä. Tätä tukee myös 123 naista tarkastellut tutkimus – he, jotka pitivät ruokapäiväkirjaa, laihtuivat eniten.

Syöt etkä ajattele

Jos syöt ateriasi tietokoneen tai television äärellä, saatat tehdä hallaa laihdutustavoitteellesi. Syö rauhassa ilman häiriötekijöitä, jolloin tulet syöneeksi vähemmän. Et ehkä edes huomaa, kuinka paljon napostelet, jos ajatuksesi ovat muualla.

Et syö tarpeeksi

Älä näännytä itseäsi, jotta voisit mässäillä kaloreilla myöhemmin. Aineenvaihduntasi menee sekaisin ja päivällisaikaan mennessä sinulla tosiaan on sudennälkä. Se saa sinut luonnollisesti syömään enemmän.

Ruokavaliostasi uupuu jotain kokonaan

Jäät paitsi tärkeistä ravintoaineista, jos joku ruoka-aineryhmä jää kokonaan pois ruokavaliostasi. Älä jätä esimerkiksi väliin kaikkia hiilihydraatteja, vaan keskity täsyjyvätuotteisiin ja muista annoskoko. Yleensä vyötärölle tulee senttejä sen vuoksi, että otat toisenkin annoksen ruokaa eikä siksi, että syöt pastaa.

Syöt vääriä ruokia treenin jälkeen

Treenin jälkeen olisi hyvä syödä välipala, joka sisältää noin 150 kilokaloria, ei sen enempää – ellei oikeasti ole päivällisaika.


(MTV3)

Lähde: Fit Sugar


LUE MYÖS:

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme