Mainos
Mainos

Finnwatch: Tonnikalatehtaiden työolot vain jäävuoren huippu

Kansalaisjärjestö Finnwatchin mukaan tonnikalasäilyketehtaiden huonot työolot ovat vain jäävuoren huippu.

Kansalaisjärjestö Finnwatch paljasti taannoin karun totuuden suomalaisten kauppaketjujen tuotemerkkien takaa. Finnwatchin selvityksen mukaan suomalaiset kauppaketjut myyvät omilla tuotemerkeillään elintarvikkeita, joita tuottavissa tehtaissa poljetaan työntekijöiden oikeuksia. Järjestön selvityksessä esimerkiksi nostettiin Thaimaassa valmistettavat tonnikalasäilykkeet sekä ananasmehu.

Tonnikalayritys vaarantaa ekosysteemin

Finnwatchin mukaan huonet työolot eivät kuitenkaan ole tonnikalateollisuuden ainoa ongelma. Järjestön selvityksessä käsitelty Thai Union Group on ollut kansalaisjärjestöjen hampaissa jo pitkään. Finnwatchin mukaan yhtiön harjoittama tonnikalan tehokalastus on vaarantanut sekä kalakannat että vesialueiden ekosysteemit. Tehokalastuksessa nuottaan ei jää pelkästän tonnikalaa, vaan sivusaaliin osuus voi olla jopa 30 prosenttia. Nuottaan nappaavat esimerkiksi hait, rauskut, kilpikonnat ja vesilinnut.

Finnwatchin mukaan Thai Union Group valmistaa Suomen markkinoille Pirkkaa, Rainbow'ta, Euro Shopperia ja X-traa. Greenpeacen kampanjoinnin myötä Thai Unionin omistama John West -tonnikalabrändi on luvannut siirtyä vähemmän haitallisiin kalastusmuotoihin vuoteen 2016 mennessä.

Hurjat huutokauppahinnat uhanalaisesta tonnikalasta

Uhanalaisista, tuoreista tonnikaloista pyydetään Aasiassa hurjia hintoja. Esimerkiksi tammikuussa 200-kiloinen sinievätonnikala huutokaupattiin Japanissa 1,3 miljoonalla eurolla. Hintaa nostivat Finnwatchin mukaan tonnikalan harvinaisuus ja suuri kysyntä. Tonnikaloja on päätynyt myös pimeille markkinoille.

Tonnikalan pyyntiin liittyy Finnwatchin mukaan myös vakavia sosiaalisia ongelmia. Thaimaan köyhistä naapurimaista myydään thaimaalaisille kalastusaluksille työntekijöitä, jotka saattavat viettää merellä useita vuosia. Näillä kalastusaluksilla tuhannet työntekijät kokevat väkivaltaa ja hyväksikäyttöä.

Finnwatchin mukaan uhanalaisia tonnikalalajeja myydään Suomessa pääasiassa fileinä sekä sushiravintoloissa. Tuoreeseen tonnikalaan törmätessä kannattaa aina jättää palautetta. WWF suosittaa kestäviin kalavalintoihin MSC-merkittyjä tuotteita.

Lähde: Finnwatch

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme