Mainos
Mainos

Gluteenittomat vaihtoehdot pastalle: Vähäkalorisempaa ja proteiinipitoisempaa!

Gluteenitonta ruokavaliota noudattava ilahtuu ravintorikkaista, luontaisesti gluteenittomista pastavaihtoehdoista. Pastoista löytyy valinnanvaraa tutusta riisipastasta hieman harvinaisempiin vaihtoehtoihin.

Jos perinteinen vehnäpasta kyllästyttää, ei huolta, sillä gluteenittomista pastoista löytyy vaihtoehtoja jokaiseen makuun. Ja mikä parasta, useimmat näistä pastavaihtoehdoista ovat myös erittäin terveellisiä.

Papupastat

Papupastoja valmistetaan edame-, mung-, härkä- ja mustapavuista. Näistä valmistetut pastat ovat todella ravintorikkaita, luontaisesti gluteenittomia pastavaihtoehtoja. Ne sisältävät runsaasti proteiinia, kuitua ja mineraaleja. Papupastan sisältämät hiilihydraatit ovat hitaita, ja proteiini ja kuidut pitävät kylläisenä pitkään. Pavun proteiinipitoisuus on jopa 25–35 prosenttia, mikä on kaksi kertaa suurempi kuin vehnällä. Papupasta sopii hyvin myös herkkävatsaisille, sillä ne ovat hellempiä ruoansulatukselle. 

Riisipasta

Riisipasta on tavallista vehnäpastaa vähäkalorisempaa, mutta erittäin maukasta. Riisipastan keittämisen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä se hajoaa herkästi liian pitkään keitettynä. Sen keittoaika on vain noin kolme minuuttia. Riisipasta tulee aina muistaa keittää erittäin runsaassa vedessä. Riisipasta on helposti sulavaa, joten se sopii erinomaisesti myös herkkävatsaisille.

Tattaripasta

Tattaripasta on valmistettu luontaisesti gluteenittomasta tattarijauhoista ja vedestä. Tattarin voimakas maku jakaa mielipiteitä. Sitä kannattaakin tarjoilla maukkaiden kastikkeiden kera, jolloin tattarin maku täydentää maukasta kastiketta.

Tattaripasta on erittäin proteiinipitoinen vaihtoehto, ja se sisältää kaikkia ihmisille välttämättömiä aminohappoja. Tattarista saadaan myös paljon kivennäis-ja hivenaineita, ja se on hyvin vatsaystävällistä.

Maissipasta

Maissijauhoista valmistetut pastat ovat väriltään kauniin keltaisia, ja ne antavatkin pirteyttä moniin ruokiin. Maissijauhoista valmistettu pasta on terveellistä, sillä se sisältää hitaita hiilihydraatteja, ja se myös helposti sulavaa. Maissipasta vaatii hieman pidemmän keittoajan, noin 11 minuuttia kypsyäkseen. 

Gluteenittomien pastojen valmistukseen käytetään näiden raaka-aineiden lisäksi paljon myös perunaa, bataattia, merilevää,kuitenkaan käytetä pastaan yksinään, vaan valmistuksessa käytetään lisäksi riisi- ja maissijauhoja. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme