Mainos
Mainos

Haluatko laihtua ilman nälkää? Näitä ruokia kannattaa suosia

Tiesitkö, että makeannälkä talttuu viikunoilla ja kananmuna aamiaisella pitää nälkää paremmin kuin ruisleipä?

Terveellinen ruokavalio on tärkeä, jos mielii pudottaa kiloja, ja muutamat ruoka-aineet ovat todellisia painonhallinnan salaisia aseita! 

Kokeile näitä ruoka-aineita, jos haluat keventää olemustasi:

1. Viikunat

Viikunat sisältävät runsaasti kuituja, minkä lisäksi ne ovat terveellinen vaihtoehto makeannälästä kärsivälle – jos esimerkiksi huomaat himoitsevasi aterian jälkeen pientä herkkupalaa, kokeile viikunaa kahvikupin kaverina. 

2. Kananmuna

Kananmunat eivät suotta ole jokaisen fitness-intoilijan jääkaapin ykkösvaruste – ne sisältävät runsaasti proteiinia, minkä vuoksi ne pitävät hyvin kylläisenä. Lisäksi amerikkalaisen ravitsemusakatemian (The Academy of Nutrition and Dietetics) mukaan munat sisältävät yhdeksää tärkeintä aminohappoa, joita tarvitaan ruokahalun hillitsemiseen. 

3. Omena

Omenoissa on runsaasti pektiiniä, joka vaikuttaa ruoansulatukseen ja hillitsee nälän tunnetta. 

4. Kreikkalainen jogurtti

Harvardin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan kreikkalainen jogurtti on yksi eniten painonpudotukseen vaikuttavia ruokia. Tämän lisäksi sen huomattiin vaikuttavan myös kakkostyypin diabeteksen syntyyn. Huomaathan, että kyse on nimenomaan sokerittomasta jogurtista, lisättyä sokeria sisältävät maitotuotteet toimivat juuri päinvastoin, 

5. Avokado

Avokadot sisältävät hyviä rasvoja, minkä lisäksi niissä on reippaasti kuitua ja The Nutrition Journalin mukaan ne hillitsevät ruokahimoja. 

Jos esimerkiksi kaipaat terveellistä iltaherkkua, pyöräytä punasipulista, avokadosta ja tomaatista terveellinen dippi ja valitse myös dipattavat hevi-osaston valikoimista. 

6. Peruna

Vaikka peruna on monen laihduttajan kieltolistalla, sitä kannattaisi sisällyttää ruokavalioon hiukan – perunassa on vähemmän hiilihydraatteja kuin vaikkapa täysjyväriisissä tai -pastassa, mutta se hillitsee nälkää yhtä tehokkaasti. 

7. Pavut

Pavut imevät tehokkaasti vettä itseensä, minkä vuoksi ne ovat täyttäviä, mutta sisältävät verrattain vähän kaloreita. 

8. Manteli

Mantelit ja pähkinät ovat luonnon monivitamiinitabletteja, sillä niissä on runsaasti ravintoaineita ja hyviä rasvoja. Muista kuitenkin olla napsimatta niitä liikaa, sillä manteleissa on myös runsaasti kaloreita – yksi ruokalusikallinen päivässä on hyvä mitta. 

9. Sitruuna

Sitruuna tasapainottaa suoliston ph-arvoa, mikä vaikuttaa kokonaisvaltaisesti hyvinvointiisi ja sitä myötä myös painonhallintaan. 

10. Päärynä

Washingtonin yliopiston mukaan myös päärynät vaikuttavat suotuisasti suolistoon. Se lisää hyvin bakteerien määrää, mikä vaikuttaa muun muassa tyypin 2 diabetekseen ja sydän- ja verisuonitautien syntyyn. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme