Mainos
Mainos

Haluatko laihtua tai kasvattaa lihasmassaa? Älä syö näin ennen treeniä!

Itse treenaamisen lisäksi on tärkeää kiinnittää huomiota myös ruoka- ja juomatottumuksiin – oli tavoitteenasi sitten painonpudotus tai vaikka lihasmassan kasvattaminen.

Nesteytyksen kannalta tärkeintä on tietysti riittävä vedenjuonti. Mutta mitä sitten kannattaa syödä ennen treeniä – tai jättää syömättä? Älä sorru ainakaan näihin virheisiin:

1. Älä tankkaa proteiinia ennen treeniä

Proteiinin sulattaminen vaatii elimistöltä pidemmän ajan kuin hiilihydraattien sulattaminen. Liian iso proteiiniannos ennen treeniä voi siis aiheuttaa vatsakramppeja. Proteiinipirtelö sopii treenin jälkeen nautittavaksi.

2. Älä treenaa tyhjällä vatsalla

Liiallisen syömisen lisäksi myös syömättömyys voi pilata treenin. Tyhjällä vatsalla ei siis kannata lähteä treenaamaan. Elimistö muuttaa tällöin lihaskudosta verensokeriksi.

3. Varo sokeripitoisia energiapatukoita

Erilaiset energia- ja proteiinipatukat sisältävät usein paljon sokeria ja energiaa. Saatat siis huomaamattasi syödä treenin aikana kuluttamasi kalorimäärän.

4. Vältä raakoja vihanneksia

Vaikka raa’at vihannekset ovat erityisen terveellisiä ja vitamiinipitoisia, kannattaa varmistaa, etteivät ne ärsytä vatsaa ennen treeniä. Tietyt vihannekset teettävät ruoansulatuksella tavallista enemmän töitä ja näiden vihannesten syömistä raakana kannattaakin välttää vatsanpurujen välttämiseksi. Esimerkiksi parsakaalia ja kaalia on hyvä välttää juuri ennen urheilua - etenkin, jos kärsii herkästä vatsasta.

5. Vesi on usein paras nesteytysjuoma

Kannattaa pitää mielessä, että vaikka markkinoilla on tarjolla lukuisia erilaisia urheilujuomia, on tavalliselle liikkujalle vesi ehdottomasti paras juoma riittävän nesteytyksen takaamiseen. Urheilujuomissa on usein se haittapuoli, että energiatasot kohoavat niistä nopeasti - mutta myös laskevat nopeasti. Pahimmillaan urheilujuomat voivat vaikuttaa urheilusuoritukseen siten, että energiapiikin jälkeen on vaikea jaksaa tehdä suunniteltua treeniä loppuun saakka.

Lähde: Daily Meal

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme