Mainos
Mainos

Haluatko syödä terveellisesti? Varo näitä ruokakaupan sudenkuoppia

Tärkein hetki, jolloin voit tehdä ratkaisun siitä, noudatatko terveellisiä elämäntapoja vai et, on kauppareissu.

Ruokakaupassa otetaan ensimmäinen askel kohti päivittäistä ruokavaliota, joten valitse fiksusti. Muutamalla The Huffington Postin keräämällä vinkillä teet päivittäin parempia ostosvalintoja.

1. Kerää ostoskoriin vähintään viittä väriä

Hedelmien ja vihannesten upeat värit syntyvät itseasiassa niissä olevista ravintoaineista, joten ei ole yhdentekevää, minkä väristä ruokaa syöt. Saat helposti kerättyä kasaan monipuolisen annoksen kasvikunnan tuotteita ilman ravintoainetietoja, kun syö jotain jokaisesta väristä.

Päivittäin olisi hyvä syödä viittä väriä ja sen voi koostaa niin vihanneksista, marjoista, hedelmistä kuin juureksistakin. Osa kasviksista voi olla pakastettuja.

2. Keskikäytävän tuotteet kannattaa valita harkiten

Ruokakaupan keskikäytävillä on lämpöisessä säilyviä teollisia elintarvikkeita, kuten salaatinkastikkeita, keksejä, näkkileipiä ja säilykkeitä. Kaikki teolliset elintarvikkeet eivät ole pahasta, joten hyvien valintojen tekemiseksi näiden tuoteselosteita kannattaa opetella lukemaan. Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että tuotteet, joiden tuoteselosteessa on enintään neljä raaka-ainetta, ovat hyviä. Mitä pidempi tuotteen ainesosaluettelo on, sen enemmän sieltä löytyy erilaisia lisäaineita. Pelkästään raaka-aineiden määrää ei kannata tuijottaa. Erilaiset lisäaineet ja paljon prosessoidut raaka-aineet ovat nimeltään usein kummallisia. Kannattaa siis valita tuotteita, joiden raaka-aineiden nimet ymmärrät ja jättää erilaiset vehnänkaltaisia valmisteita sisältävät tuotteet suosiolla hyllyyn.

3. Osta herkut mahdollisimman pienissä pakkauksissa

Ostamalla herkkuja mahdollisimman pienissä pakkauksissa, vältyt ahmimiselta. Erityisesti karkeista ja sipseistä on saatavilla hyvin pieniä pusseja. Iso pussi houkuttelee syömään huomattavasti enemmän. Erään selvityksen mukaan ihmiset olivat aivan yhtä tyytyväisiä pieneen palaan herkkua kuin verrokkiryhmän huomattavasti suuremman annoksen saaneet.

4. Valitse täysjyvätuotteita

Täysjyvätuotteiden valikoima on nykyään kattava, joten tämän säännön seuraamisen ei pitäisi olla vaikeaa. Täysjyvätuotteilla on lukuisia terveyshyötyjä, eli helppoudesta huolimatta tämä tapa on erittäin hyväksi terveydelle.

5. Jätä pakasteateriat pakasteosastolle

Pakasteateriat ovat valmisruokaa siinä missä roiskeläppäpitsatkin. Valmisruoissa on usein paljon lisäaineita ja niihin on käytetty runsaasti prosessoituja aineksia. Toki osa valmisruoista ovat toisia parempia vaihtoehtoja, mutta valmistamalla itse ruokasi, et ole ruokatehdasjättien kontrolloitavissa, vaan teet aidosti itse omaan ravitsemukseesi liittyvät päätökset.

6. Välttele juomakäytävää

Terveellisten elämäntapojen kulmakivi on turhan sokerin välttely. Juomakäytävän tuotteet ovat täynnä toinen toistaan enemmän sokeria – tai keinomakeuttajia – sisältäviä tuotteita. Parhaiten jano lähtee vedellä. Mehujen ja limujen juomisen tarpeellisuutta kannattaisi joka kerta harkita erikseen.

Erityisen haitallisia ovat energiajuomat, joiden käyttö on yhdistetty muun muassa unettomuuteen, hermostuneisuuteen ja muihin negatiivisiin asioihin, kuten tupakointiin. Limut ovat vain hieman viattomampia, sillä nekin liittyvät selvästi lapsuusiän ylipainoon ja kasvaneeseen diabetesriskiin.

Juomakäytävällä tuskin on mitään päivittäisessä käytössä välttämätöntä, joten sieltä kannattaakin pysytellä poissa, jos et erikoistilaisuuden vuoksi tarvitse sieltä jotain.

LUE MYÖS:

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme