Mainos
Mainos

Hampaat kuntoon – nämä ruoat tekevät hyvää suusi terveydelle

Hampaiden hyvinvointia voi parantaa muutenkin kuin harjaamalla niitä. Lue, mitkä ruoat edistävät suusi terveyttä.

On taatusti tärkeää tiedostaa, että karkit ja limut tekevät hallaa hampaille. Mutta tiesitkö, mistä ruoista tai ruoka-aineista on jopa hyötyä hampaiden terveydelle? Suusi terveys voi parantua ja hymysi kaunistua, kun lisäät ruokavalioosi seuraavia ruokia!

Juusto

Erään tutkimuksen mukaan juusto tekee hyvää suun terveydelle. Kuten muissakin maitotuotteissa, vähähappoisessa juustossa on runsaasti kalsiumia. Kalsium vahvistaa hampaita ja luustoa, estää hampaiden pilaantumisen ja pidentää niiden elinikää.

Juusto sisältää myös kaseiini-nimistä proteiinia, joka estää bakteereja tarttumasta hampaiseen. Niinpä juuston syöminen voi todellakin auttaa ehkäisemään hampaiden reikiintymistä.

Omenat

Rouskuvat, runsaskuituiset hedelmät ja vihannekset, kuten omena ja selleri, tekevät hampaille hyvää. Niitä joutuu pureskelemaan jonkin verran, jolloin myös sylkeä alkaa erittyä enemmän. Tämä auttaa neutralisoimaan suun haitallisia happoja.

Omena myös puhdistaa hampaitasi, sillä omenanpalat hävittävät bakteereja samalla, kun pureskelet.

Seesamiöljy

Tutkimukset ovat osoittaneet, että seesamioljy hävittää tehokkaasti plakkia ja sitä kautta myös ientulehduksia. Voimakkaan makunsa vuoksi se ei sovi ihan kaikkeen, mutta täydellisesti esimerkiksi aasialaisiin ruokiin.

Seesamiöljyä voi käyttää myös suuvetenä sellaisenaan. Tieteellisten tutkimusten mukaan riittää, kun purskuttelet ruokalusikallista seesamiöljyä suussasi bakteereja vähentääksesi ja ehkäistäksesi.

Parsakaali

Limu ei tee hyvää hampaillesi, mutta jos sinun välttämättä tekee mieli juoda sitä, kannattaa napostella hieman parsakaalia etukäteen. Kuulostaa omistuiselta, mutta erään tutkimuksen mukaan parsakaalin sisältämä rauta kehittää hampaille luonnollisen suojan happoja vastaan. Tämä suojan pitäisi estää limujen sisältämien, reikiä aiheuttavien happojen kiinnittymisen hampaisiin.

Sokeriton purukumi

Purukumin pureskelu lisää syljeneritystä, joka puolestaan on kehon luonnollinen suoja suun bakteereja vastaan. Useimmat sokerittomat purukumit sisältävät ksylitolia, joka auttaa vähentämään reikiintymistä aiheuttavia bakteereja.


(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme