Mainos
Mainos

Härskiä bisnestä? Tällä hinnalla saadaan Bond juomaan olutta ja Iron Man syömään burgeria

Tuotesijoittelubisneksessä pyörivät suuret rahat: olutyhtiö Heineken joutui muun muassa pulittamaan elokuvayhtiölle yli 45 miljoonaa dollaria saadakseen James Bondin juomaan tuoreessa elokuvassa olutta.

Jos ihmettelit, miksi James Bond juo tuoreessa Skyfall-elokuvassa perinteisen vodka martininsa sijaan olutta, ei tarvitse ihmetellä enää. Syy muutokseen piilee riihikuivassa rahassa. Olutyhtiö Heineken nimittäin maksoi yli 45 miljoonaa dollaria saadakseen oman tuotteensa agentin käteen. The Business Insiderin mukaan miljoonadiiliin kuului myös elokuvakohtaus, jossa Bond kehuu oluen maasta taivaisiin.

Skyfall-elokuvan tuotantokustannuksiin valui yli 200 miljoonaa dollaria, josta suurimman osan maksoi jättiyhtiöt, kuten Heineken, Coca-Cola, Sony ja BMW.

Hampurilaista sieppauksen jälkeen

Elokuvien tuotesijoittelubisnes on suurempaa kuin moni tavallinen katsoja voisi kuvitellakaan. Kalliit Hollywood-elokuvat pystytään tuottamaan puoli-ilmaiseksi, jos mukaan saadaan suuryrityksiä ja niiden tuotteita. Sponsoriyrityksillä saattaa myös olla uskomattoman paljon valtaa elokuvan juonen kannalta. Ohjaajan ja käsikirjoittajan mielipidettä ei kuunnella, kun kyseessä ovat kymmenien miljoonien dollareiden sponsorirahat.

Pahimmassa tapauksessa liian läpinäkyvä tuotesijoittelu voikin pilata elokuvaelämyksen. Onhan se nyt melko kornia, että pahisten vankeudesta juuri vapautunut Tony "Iron Man" Stark ilmoittaa ensimmäiseksi haluavansa "aidon amerikkalaisen juustohampurilaisen". Seuraavassa kohtauksessa Stark nähdään onnellisena mutustamassa Burger Kingin hampurilaista lehdistötilaisuudessa. Mainonta toimii toki myös toiseen suuntaan: amerikkalaislapset saivat Burger Kingistä aterian mukana muistoksi Iron Man-lelun. Amerikkalaismedioiden mukaan tässäkin vaihtokaupassa liikkuivat kymmenet miljoonat dollarit.

Tuotesijoittelun ihmeellistä maailmaa käsitellään laajasti muun muassa Morgan Spurlockin The Greatest Movie Ever Sold -dokumentissa. Spurlockin dokumentti kertoo tuotesijoittelusta elokuvabisneksessä nokkelalla tavalla, sillä itse dokumenttikin on rahoitettu täysin tuotesijoittelulla. Morgan Spurlock tunnetaan parhaiten keskustelua herättäneestä dokumenttielokuvastaan Super Size Me.

Petra Kiiski/MTV3

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme