Mainos
Mainos

Haukkaa välipalaksi banaania – 10 yllättävää ja positiivista faktaa keltaisesta herkusta!

Banaaneilla kannattaa herkutella! Lue 10 mielenkiintoista faktaa keltaisesta hedelmästä.

1. Banaanien tuoksu vähentää ruokahalua

Kuulostaa aika erikoiselta, mutta banaanien tuoksu todella vähentää ruokahaluasi. Chicagolaiset tutkijat totesivat, että tiettyjen ruokien haistaminen huijaa aivojasi uskomaan, että olet jo syönyt ne. Tuoksu onkin yksi syy siihen, että banaanin nauttimisen jälkeen olo on erityisen kylläinen.

2. Banaanit parantavat suorituskykyä

Banaani on urheilijan takuuvalinta, sillä se tutkitusti parantaa suorituskykyä. Banaanit sisältävät antioksidantteja ja vitamiineja, jotka toimivat tehokkaana polttoaineena lihaksillesi treenin välissä.

3. Banaani on kaupan edullisin hedelmä

Banaanit maksavat vain parikymmentä senttiä kappaleelta. Ne ovat harvinaisen edullinen välipala arkena. Banaanin hinta on laskenut tasaisesti viime vuosikymmenien aikana.

4. Banaanit sopivat osaksi dieettiä

Banaanit sisältävät vain vähän kaloreita, mutta paljon tärkkelystä, joten ne tekevät olosta nopeasti kylläisen. Sata grammaa banaania sisältää noin 90 kaloria ja 5 grammaa tärkkelystä.

5. Banaanit ovat todella monikäyttöisiä

Banaaneja on helppo kuljettaa mukana laukussa ja ne ovat todella monikäyttöisiä. Banaaneista voi tehdä smoothieita ja niitä voi käyttää leivonnassa ja muussa ruoanlaitossa monipuolisesti.

6. Ne ovat oiva C-vitamiinin lähde

Appelsiineja ja marjoja suositellaan yleensä parhaaksi lähteeksi saada C-vitamiinia. Banaaneja ei kuitenkaan kannata yhtään väheksyä C-vitamiinin lähteenä. Yhdestä hedelmästä saa jopa 15 prosenttia päivän C-vitamiinisuosituksesta.

7. Banana split

Banana split on yksi parhaista syistä nauttia banaania. Tätä klassikkojälkiruokaa ei kerta kaikkiaan voi olla rakastamatta. Tämä amerikkalaisuuden symboli keksittiin vuonna 1904 Pennsylvaniassa. Alkuperäisessä banana splitissä on kolme palloa jäätelöä, kokonainen banaani, suklaakastiketta ja kermavaahtoa.

Tämä kaloripommi ei välttämättä ole terveellisin muoto syödä banaania, mutta se on takuulla nautinnollisin.

Kokeile veden kielelle nostattavaabanana split -reseptiämme!

8. Banaanit sisältävät runsaasti B6-vitamiinia

Banaanit sisältävät jopa viidesosan päivittäisestä B6-vitamiinitarpeesta. B6-vitamiini säätelee sokeriaineenvaihduntaa ja estää verihiutaleita kokkaroitumasta. Se on myös tärkeä vitamiini hermostojen, aivojen ja lihasten toiminnalle.

9. Banaanit auttavat verenpaineen kanssa kamppailevia

Yksi banaani sisältää kymmenen prosenttia päivittäisestä kaliumtarpeesta. Kalium voi auttaa alentamaan korkeaa verenpainetta. Kaliumilla on merkitystä lihasten toiminnassa ja verenpaineen säätelyssä.

10. Banaani on luonnon oma ilopilleri

Banaanit sisältävät myös magnesiumia, joka ehkäisee masennusta, alakuloisuutta ja ärtyneisyyttä. Pari banaania päivässä voi auttaa pysymään pirteänä!

Kokeile vaikkapa Keventäjien banaani-vadelmasmoothieta:

Katsomo-video ei ole saatavilla

(MTV LIFESTYLE)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme