Mainos
Mainos

Herkullista, mutta terveellistä – nämä ruoat kannattaa nauttia makupareina

Monet elintarvikkeet ovat terveellisiä sellaisenaan, mutta useat näistä superruoista toimivat parhaiten yhdessä. Vai miltä maistuisivat suklaaseen dipatut omenat? 

Keitto ja salaatti. Spagetti ja lihapullat. On olemassa muutamia klassisia makupareja, jotka pysyvät aina muodissa. Jotkut makuparit eivät ainoastaan kiihdytä makuhermoja, vaan tekevät hyvää myös terveydelle. Seuraavien makuparien avulla annat kehollesi tärkeitä ravintoaineita ja vitamiineja herkullisella tavalla. 

Pavut ja paprika

Varsinkin kasvissyöjien kannattaa suosia papujen ja paprikan yhdistelmää ruoanlaitossa. Pavut ovat nimittäin erinomainen raudan lähde. Ainoa ongelma on se, että kasvikunnan tuotteista saatava rauta imeytyy eläinperäisistä tuotteista saatavaa hemi-rautaa huonommin.

Nauttimalla erittäin C-vitaminipitoista paprikaa yhdessä papujen kanssa tehostat raudan imeytymistä jopa kuusinkertaisesti. Ruoissa kannattaa suosia erityisesti punaista paprikaa.

Tomaatit ja oliiviöljy

Varmasti tiedätkin jo, että oliiviöljyn on todettu sisältävän paljon sydänterveellistä rasvaa, joka auttaa alentamaan kolesterolin määrää veressä.

Tomaatit taas sisältävät paljon antioksidantti lykopeenia, jonka vaikutusta voidaan tehostaa oliiviöljyn avulla. Samaa kiihdyttävää vaikutusta ei ole havaittu muilla kuin oliiviöljyillä. Tomaatin ja oliiviöljyn yhdistelmä sopii moneen ruokaan, kuten salaatteihin ja pastaan.

Valkosipuli ja lohi

Valkosipuli on herkullinen, mutta myös terveellinen keino saada kala maistumaan. Yhdessä nämä herkulliset raaka-aineet taistelevat myös sydänsairauksia vastaan.

Jo lähes kymmenen vuotta sitten tehdyssä Yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa selvisi, että 900 milligrammaa valkosipulia yhdistettynä 12 grammaan kalaöljyä alentaa kolesterolia jopa kymmenellä prosentilla Pidä verisuonesi kunnossa ja nauti tätä hyvää tekevää yhdistelmää.

Tumma suklaa ja omenat

Tämä erittäin herkulliselta kuulostava makupari ei ainoastaan tyydytä makeanhimoa, vaan parantaa myös sydämen terveyttä. Varsinkin punaisten omenien flavonoidit ehkäisevät tehokkaasti tulehduksia.

Toisaalta myös tummassa suklaassa on runsaasti katekiini antioksidantteja, jotka estävät verisuonia kovettumasta. Tummassa suklaassa on kuusi kertaa enemmän katekiineja kuin maitosuklaassa. Samaa antioksidanttia löytyy myös vihreästä teestä. Nauttimalla suklaaseen dipattuja omenalohkoja estät tehokkaasti verenhyytymien syntymistä.

Lehtikaali ja mantelit

Lehtikaali on täynnä K- ja E - vitamiineja, jotka parantavat immuunijärjestelmää ja suojaavat syövältä ja sydänsairauksilta. Jotkut tutkimukset osoittavat, että lehtikaali voi myös parantaa ihon terveyttä.

Sekä K-että E- vitamiini ovat rasvaliukoisia, joten ne tarvitsevat rasvaa imeytyäkseen tehokkaasti. Esimerkiksi mantelit ovat täynnä hyviä tyydyttymättömiä rasvoja. Lisää rapeita mantelilastuja esimerkiksi lehtikaalilisukkeeseen. 

Lähde: Health.com

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme