Mainos
Mainos

Hiilihydraateilla hurja vaikutus aivoihin – vältä näitä ruokia

Tutkimustulokset vahvistavat hiilihydraattien addiktoivat vaikutukset.

American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistut tutkimustulokset osoittavat hiilihydraattien vaikutuksen aivoihin. Tutkijoiden mukaan hiilihydraattipitoisiin ruokiin voi kehittyä riippuvuus.

Jo aiemmissa tutkimuksissa on havaittu tiettyjen prosessoituja hiilihydraatteja sisältävien ruokien aiheuttavan riippuvuutta ja sitä myötä myös ylensyöntiä. Hiilihydraattien on todettu vaikuttavan tiettyihin mielihyväkeskuksiin ihmisaivoissa. Samat aivoalueet aktivoituvat myös muun muassa huumeriippuvaisilla. Tutkijoiden mukaan prosessoitujen hiilihydraattien syöminen, tupakointi ja tiettyjen huumeiden käyttäminen vapauttaa aivoissa onnellisuushormoni dopamiinia.

Glykeemisellä indeksillä väliä

Tutkimuksessa arvioitiin hiilihydraattipitoisten ruokien vaikutusta dopamiinin tuotantoon ja aivotoimintaan yleensä. Testiryhmäläisille syötettiin pirtelöitä, joista osassa oli korkea glykeeminen indeksi ja osassa alhainen. Ruoan glykeeminen indeksi kertoo, kuinka nopeasti ja tehokkaasti se vaikuttaa verensokeritasoihin. Korkean glykeemisen indeksin ruoat menevät ruoansulatuksesta läpi nopeasti eivätkä täytä vatsaa samalla tavalla kuin matalan glykeemisen indeksin ruoat.

Kun pirtelöannoksesta oli kulunut noin neljä tuntia, testiryhmäläisten aivot tutkittiin magneettikuvauksen avulla. Korkean glykeemisen indeksin pirtelöitä nauttineilla ryhmäläisillä havaittiin selkeitä piikkejä verensokeritasoissa. Verensokeritasoissa tapahtui kuitenkin suuri romahdus neljän tunnin jälkeen. Tämän johdosta ryhmäläisille kehittyi nopeasti kova nälkä ja aivokuvassa näkyi selkeää toimintaa riippuvuuteen liitetyllä alueella. Tutkimuksessa pystyttiinkin ensimmäistä kertaa osoittamaan ruoan glykeemisen indeksin vaikutus verensokeriin, nälän tunteeseen ja riippuvuusoireisiin.

Jos siis haluat välttyä ylensyönniltä, suosi alhaisen glykeemisen indeksin ruokia ja vältä prosessoituja hiilihydraatteja.

Alhaisen GI:n ruokia:

Alhaisen GI:n omaavia ruokia ovat muun muassa erilaiset vihannekset ja hedelmät. Hedelmistä esimerkiksi meloneissa on kuitenkin melko korkea GI.

Kaura, ohra ja tumma riisi
Herneet, linssit ja pavut
Pähkinät ja rusinat
Hedelmät, kuten omenat, kirsikat, luumut ja greippi
Vihannekset, kuten porkkana ja paprika
Vihreät lehtivihannekset
Maito ja luonnon jogurtti

Korkean GI:n ruokia:

Korkean GI:n omaaviin ruokiin lukeutuvat prosessoidut hiilihydraatit.

Valkoinen leipä ja pulla
Valkoinen riisi
Sokeriset ruoat
Spagetti ja pasta
Juurekset kuten peruna ja palsternakka

Tarkemman taulukon ruokien glykeemisistä indekseistä löydät esimerkiksi Keittotaito -sivustolta.

Lähde: Forbes

(MTV3)

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot