Mainos
Mainos

Himoitsetko suklaata tai hiilareita? Mieliteot paljastavat yllättäviä asioita

Etkö voi hillitä suklaanhimoasi? Alkoiko mielesi ihan yhtäkkiä tehdä rasvaisia ranskalaisia? Kaikille meille tulee joskus yllättäviä mielihaluja, mutta joskus syyt niiden taustalla on syytä pistää merkille.

Hiukopalan hinku on monelle tuttu tunne, mutta nälän ja selittämättömän mielihalun välillä on eroa. Voimakkaat mielihalut tiettyä ruokaa kohtaan voivat nimittäin olla merkki joidenkin ravintoaineiden puutteesta.

Seuraavan kerran, kun mielesi tekee mehukasta pihviä, suklaapatukkaa tai jopa jäätä, ota huomioon, mitä elimistösi yrittää sinulle kertoa, jotta osaat paikata mahdolliset ravintoainepuutokset.

Himoitset: Suklaata

Mitä se tarkoittaa: Suklaassa on paljon magnesiumia, joten paha suklaanhimo voi olla merkki magnesiuminpuutteesta. Magnesiumista on hyötyä esimerkiksi iholle ja hiuksille. Lisäksi magnesiumin määrä putoaa kuukautiskierron toisella puolikkaalla, mikä voi olla syynä monille PMS-oireille. Alkoholi, tee, kahvi ja limut voivat myös pudottaa magnesiumin määrää kehossa.

Kokeile: Jos sinun on pakko saada suklaata, valitse sellainen suklaa, joka sisältää kaakaota vähintään 75 prosenttia. Silloin siinä on enemmän magnesiumia ja vähemmän sokeria. Pähkinöistä saisit kuitenkin vielä enemmän magnesiumia, erityisesti parapähkinöistä. Myös vihreät lehtivihannekset, ruskea riisi, täysjyväleipä ja kurpitsansiemenet ovat hyviä magnesiuminlähteitä.

Jos olet koukussa suklaaseen ja kärsit PMS-oireista, kuten ärtyneisyydestä, päänsärystä ja turvotuksesta, saattaa myös magnesiumlisästä olla hyötyä.

Himoitset: Jäätä

Mitä se tarkoittaa: Outoa kyllä, jääpalojen himo voi olla merkki anemiasta eli elimistösi kaipaa rautaa. 

– Lääkärit eivät ole varmoja, miksi, mutta se saattaa johtua siitä, että jää auttaa helpottamaan kivuliasta tulehdusta suussa, joka voi olla yksi oireista, kertoo Nicola Lowe, professori Central Lancashiren yliopistosta.

Jos himoitset jäätä ja kärsit matalasta energiatasosta, mene lääkäriin. Raudanpuute on yleistä – erityisesti runsaista kuukautisista kärsivillä naisilla.

Kokeile: Paras raudanlähde on punainen liha, sillä siitä rauta imeytyy paremmin kuin esimerkiksi täysjyväleivästä, viikunoista, aprikooseista, pinaatista, parsakaalista ja linsseistä, joissa niissäkin rautaa kuitenkin on. Sardiinit ovat myös hyvä vaihtoehto.

Himoitset: Karkkia

Mitä se tarkoittaa: Saatat kärsiä krominpuutteesta.

– Tämä kivennäisaine toimii yhdessä insuliinin kanssa tehdäkseen helpommaksi glukoosin siirtymisen verestä elimistön soluihin, Lowe sanoo.

Lowen mukaan tutkimukset osoittavat, että kromi saattaa auttaa diabeetikkojen verensokeritasojen tasaamisessa. Karkinhimo voi haihtua, jos saat kromitasot kohdilleen.

Kokeile: Kun tartut karkkipussiin tuntiessasi sokerivajetta, pahennat ongelmaasi. Tämä johtuu siitä, että elimistö alkaa tuottaa insuliinia ja pian kärsit romahduksesta, kun verensokeritasosi laskevat yllättäen. Syö karkkien sijaan runsaasti kromia runsaasti sisältävää maksaa, munuaista, naudanlihaa, kanaa, porkkanoita, perunaa, parsakaalia, parsaa, täysjyvää tai kananmunia. Näin sinulle ei pääse syntymäänkään niitä tuttuja iltapäivän energiavajeita, joita yrität paikata karkeilla.

Himoitset: Lihaa

Mistä se kertoo: Lihanhimo voi olla merkki siitä, että elimistösi tarvitsee rautaa, mutta se voi myös merkitä, että sinkkitasosi ovat matalalla.

– Lievä sinkinpuute on yhä yleisempää, sillä ihmiset eivät syö enää niin paljon punaista lihaa, Lowe selittää.

Sinkillä on tärkeä rooli muun muassa vastustuskyvyn toiminnassa, joten sinkinpuutteesta kärsivä saattaa sairastua helpommin vaikkapa flunssaan. Sinkki on tärkeää myös solujen jakautumiselle ja se pitää huolta myös ihon, hiusten ja kynsien terveydestä. 

Kokeile: Punainen liha on todellakin paras lähde, mutta äyriäiset, linssit, pinaatti, kurpitsansiemenet, juusto ja täysjyväleipä käyvät myös. Canadian Medical Association Journal -lehdessä julkaistun selonteon mukaan sinkin määrän lisääminen ruokavaliossa vähentää merkittävästi flunssan oireiden kestoa.

Himoitset: Juustoa

Mitä se tarkoittaa: Jos huomaat, ettet voi lakata ajattelemasta cheddaria, saatat kärsiä kalsiuminpuutteesta.

– Kalsium on yksi elimistön tärkeimmistä kivennäisaineista, Lowe muistuttaa.

Kalsiumista on hyötyä niin hampaille kuin luustollekin, mutta sillä on myös tärkeä rooli hermojen ja lihasten toiminnassa.

Kokeile: Juustoa, maitoa, jogurttia, parsakaalia, lohta ja manteleita. Muista, että kalsium tarvitsee imeytyäkseen D-vitamiinia.

Himoitset: Hiilihydraatteja

Mitä se tarkoittaa: Jatkuvat hiilarihimot voivat olla merkki aminohappo tryptofaanin puutteesta.

– Elimistö tarvitsee sitä syntetisoidakseen mielialaa säätelevää aivokemikaali serotoniinia, selittää Lowe.

Tryptofaanininpuute voi johtaa huonoon mielialaan, ahdistukseen ja univaikeuksiin. Vaikka hiilihydraatit eivät sisällä tryptofaania, tutkimukset osoittavat, että verensokerin nousun myötä aivoihin kuitenkin pääsee enemmän tryptofaania.

Kokeile: Syö lisää proteiinia, sillä se saattaa hillitä hiilarihimoja – ja parantaa mielialaasi. Hyviä tryptofaanin lähteitä ovat esimerkiksi kalkkuna, maito, kananmunat cashewpähkinät, saksanpähkinät, raejuusto ja banaanit. 

Lähde: News.com.au

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme