Mainos
Mainos

Hurja fakta yllättää: Alle prosentti suomalaisista syö terveellisesti

Tutkimusten mukaan suomalaisista vain alle prosentti syö hyvin, sanoo ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.

Suomalaisten ruokailutottumuksissa on parannettavan varaa. Suomalaisten syömistä on tutkittu muun muassa kaikki Pohjoismaat kattaneessa tutkimuksessa.

– Tutkimuksen mukaan suomalaisista alle prosentti söi hyvin. Jos mukaan olisi otettu vielä muutama kriteeri lisää, luku olisi ollut tuskin senkään vertaa, kertoo ravitsemusasiantuntija Patrik Borg.

Miten hurja luku on mahdollinen?

– Ei tarvitse ottaa kuin yksi kriteeri, kuten se, kuinka moni suomalainen syö keskimäärin puoli kiloa kasviksia päivässä, niin tulos on jo alle kymmenen prosenttia. Siihen kun lisää muita kriteerejä, luku tippuu alle prosenttiin. 

Tutkimuksessa hyvään syömiseen liitettiin neljä kriteeriä, mutta Borg listaa kriteereiksi yleensä noin seitsemän kohtaa. Lue ravitsemusasiantuntijan kriteerit hyvin syömiselle ja selvitä, kuulutko itse harvinaiseen hyvin syövien joukkoon. 

1. Nauttiva ja stressitön suhtautuminen syömiseen

– Ruokaa pitää syödä hyvällä omallatunnolla, ja ruoan pitää olla maukasta. Hyvin syömiseen ei kuulu se, että joku mutustaa rasvatonta raejuustoa, vaikka oikeasti se ei maistu hänen mielestään miltään ja mieli tekisi rasvaisempaa versiota.

2. Tasainen ateriarytmi

– Maailma on täynnä erilaisia ruokakulttuurirytmejä, mutta omalla kohdallasi tiedät, onko ateriarytmi kunnossa, kun pohdit kuinka usein sinulla on todella kova nälkä tai kuinka usein iltaan kasautuu mielitekoja. On helppo sanoa, että iltasyöminen on tunnesyömistä tai stressisyömistä, mutta usein kyse on vain huonosta ateriarytmistä.

3. Puoli kiloa kasviksia päivässä

– Alle kymmenen prosenttia suomalaisista syö puoli kiloa kasviksia päivässä. 

4. Rasvanlaatu kuntoon

– Rasvanlaadusta pitää huolehtia syömällä pähkinöitä, käyttämällä öljyjä ja syömällä kalaa. 

5. Tasainen proteiininsaanti

– Proteiinia on saatava riittävästi ja sitä on hyvä syödä tasaisesti pitkin päivää. Proteiinia on yleensä lounaalla ja päivällisellä, mutta aamiaiselta se usein puuttuu.

6. Täysjyvän suosiminen

– Ruokavalioon on hyvä valita täysjyvätuotteita.

7. Toisinaan kevyttuotteita

– Valitaan ehkä jonkun verran vähäsokerisia ja ehkä joskus vähärasvaisia tuotteita, mutta ei niin, että maku kärsii. Tällä karsitaan turhaa energiakuormaa.

Patrik Borg puhui hyvän syömisen periaatteista Siipikarjaliiton järjestämässä lehdistötilaisuudessa. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme