Mainos
Mainos

Ilmiö yleistyy: Ravintolat kynivät satojen eurojen uhkasakkoja

Helsinkiläisseurue joutui ikävään tilanteeseen, kun ravintola kieltäytyi tarjoilemasta ruokaa, ellei seurueen paikalle saapumattomista henkilöistä makseta peruutusmaksuja.

Ravintoloiden peruutusmaksut ovat yleistyneet vaivihkaa Suomessa. Erityisesti monet pienet ravintolat ovat kokeneet kymmenien tai jopa satojen eurojen suuruiset peruutussakot toimivaksi tavaksi ehkäistä turhia varauksia.

Sairaustapauksissa ravintolat ovat pääsääntöisesti ymmärtäväisiä, mutta viime hetken mielenmuutoksia ei katsota hyvällä. Jos varauksen unohtaa peruuttaa tai sen tekee ilman pätevää syytä viime tipassa, voi ravintola vaatia korvauksia kärsimästään tappiosta.

Osa seurueesta perui – ravintola vaati maksua

Helsinkiläisen Caritan kahdeksan hengen seurue oli varannut puhelimitse pöydän japanilaisesta ravintolasta Helsingin Vallilassa. Varauspäivän aamuna kolme seurueen jäsentä kuitenkin ilmoitti esteestä ja tästä ilmoitettiin asianmukaisesti myös ravintolalle. Caritan yllätykseksi varauspäivänä ilmoitettu muutos henkilömäärässä ei kuitenkaan riittänytkään ravintolalle

– Kun pääsimme paikalle nälkäisinä, tarjoilija ilmoitti jo ennen tilauksemme ottamista, että meiltä veloitetaan 20 euroa jokaisesta peruuttaneesta henkilöstä. Yhteensä siis 60 euroa. Kieltäydyimme tästä, sillä kuulimme peruutusmaksusta ensimmäistä kertaa. Kokki ei suostunut tarjoilemaan meille, joten marssimme ulos, Carita kertoo

Homma ei kuitenkaan jäänyt tähän. Caritan ystävälle tupsahti seuraavana päivänä sähköpostiin 160 euron lasku, joka sisälsi nyt peruutusmaksun koko kahdeksan hengen seurueelta. Saman päivänä ystävä sai myös vihaisen puhelun ravintolan omistajalta.

– Omistajan mukaan meidän olisi pitänyt tajuta lukea heidän nettisivuiltaan peruutusmaksusta, mutta emme missään vaiheessa käyneet ravintolan nettisivuilla. Meitä ei myöskään ohjattu katsomaan sieltä lisätietoja.

Ravintolan omistajan mukaan peruutusmaksut ovat nykyään maan tapa ja seurueen olisi pitänyt tietää tämä.

Kuluttajavirasto: Maksusta täytyy kertoa etukäteen asiakkaalle

Kuluttaja- ja kilpailuviraston lakimies Katri Väänäsen mukaan peruutusmaksut näyttäisivät olevan suhteellisen uusi ilmiö ravintolamaailmassa, eikä niille ole muodostunut vielä yhtenevää käytäntöä.

– Asia on hieman hankala, koska tästä ei ole olemassa mitään yksityiskohtaista lainsäädäntöä ja ravintoloiden käytännöt vaihtelevat. Osa ravintoloista vaatii ilmoituksen peruutuksesta jopa kolme päivää ennakkoon, kun muilla riittää vuorokausi.

Väänäsen mukaan elinkeinonharjoittajalla on kuitenkin oikeus maksun perimiseen, sillä asiakkaan toiminnasta voi aiheutua ravintolalle tappiota. Laskua ei kuitenkaan voi lätkäistä noin vain kouraan.

– Peruutusmaksukäytäntö pitää olla tiedossa asiakkaalla ja peruutusehtojen kuluttajan kannalta myös kohtuullisia. Ravintola ei voi olettaa, että asiakas käy automaattisesti nettisivuilla lukemassa pienen präntin.

Väänäsen mukaan aiheeseen on syytä kiinnittää ravintoloissa erityistä huomiota, koska kyseessä ei ole vakiintunut käytäntö.

– On tietysti eri asia, jos varataan vaikka joku tila isolle hääseurueelle. Kyllä silloin asiakkaan on ymmärrettävä, että peruutus täytyy tehdä hyvissä ajoin.

Petra Kiiski/MTV3

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot