Mainos
Mainos

Iskikö iltapäiväväsymys? 6 ruokaa, joista se voi johtua

Iltapäivän väsymys on monelle tuttu juttu, mutta tiesitkö, että syömälläsi ruoalla voi olla osuutta asiaan?

Oletko koskaan miettinyt, miksi energiatasosi tuntuvat laskevan jyrkästi iltapäivällä? Lempiaamupalallasi, -lounaallasi tai -välipalallasi voi olla osuutta asiaan. Women's Health -sivuston haastatteleman ravintoasiantuntija Dawn Napolin mukaan jotkut, tietyt ruoat voivat nimittäin olla todellisia energiantappajia. Tarkista, onko sinun lempiherkkusi listalla!

1. Banaanit

Napolin mukaan runsaasti magnesiumia sisältävät ruoat, kuten banaanit ja kurpitsansiemenet, voivat väsyttää. Magnesium tunnetaan lihastenrentouttajana, joten sitä sopii nauttia ennen nukkumaanmenoa, mutta päivällä sen vaikutukset energiatasoihin kannattaa tiedostaa huolella.

2. Valkoinen leipä

Jos valitset ruoaksi korkean glykeemisen indeksin omaavia hiilihydraatteja, kuten valkoista leipää tai valkoista riisiä, sen sijaan, että söisit täysjyvää, et tule syöneeksi sellaisia avainaineita, jotka pitävät olosi vahvana ja kylläisenä. Korkean glykeemisen indeksin omaavissa hiilihydraateissa ei ole paljon kuitua, joten ne hajoavat nopeasti etkä siis saa niistä tasaisesti energiaa.

3. Punainen liha

Punaisen lihan korkea rasvapitoisuus voi tehdä olon uneliaaksi. Elimistöltä kuluu paljon energiaa punaisen lihan hajottamiseen, joten olo ei voi olla kovin pirteä. Ruoaksi kannattaakin valita ennemmin vaikkapa lohta, sillä omega-3-rasvahappojen on todistettu auttavan aivotoiminnassa ja keskittymisessä.

4. Kirsikat

Tutkimukset ovat osoittaneet, että kirsikkamehusta on apua unentuojana, sillä kirsikat sisältävät paljon melatoniinia. Kirsikat auttavatkin säätelemään unta, joten iltapäivän piristäjäksi niistä ei ole.

5. Makeiset

Runsaasti sokeria sisältävien herkkujen napsiminen lounalla altistaa sinut ruokakoomalle. Hurja sokerimäärä saa elimistön vapauttamaan insuliinia, joka puolestaan saa uneliaaksi tekevän aminohapon, tryprofaanin, kulkeutumaan aivoihin suuremmissa määrin. Piristyt hetkeksi, mutta pudotus tapahtuu pian. Jätä siis väliin lounaan jälkeinen leivonnainen ja jätä herkuttelu sellaiseen hetkeen, kun uneliaisuus ei haittaa.

6. Kahvi

Saattaa vaikuttaa oudolta, mutta Napolin mukaan runsaskofeiiniset juomat, kuten kahvi ja tee, saattavat aiheuttaa myös väsymystä. Napoli varoittaa, että tällaiset juomat piristävät noin tunnin ajaksi, mutta kun kofeiini haihtuu pois, seuraa väsymys. Asiantuntija itse suosittelee asiakkailleen, että nämä joisivat 200–300 milligrammaa kofeiinia päivässä, mutta pienissä päärin aamupäivän aikana, noin puoleenpäivään asti. Näin saat tarpeeksi piristystä jaksaaksesi iltapäiväkahteen, mutta saat vielä unta, kun illalla käyt nukkumaan.

Napoli suosittelee parhaimmaksi piristäjäksi aamupalaa, sillä se katkaisee yön paaston ja auttaa jaksamaan päivän. Hyvä aamupala sisältää kuituista täysjyvää, vähärasvaista proteiinia ja hedelmiä. Lisäksi kannattaa vielä syödä hieman maitotuotteita.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme