Mainos
Mainos

Järjetön hittituote Suomessa – myynti räjähti käsiin tax freessa: "Ollaan myyty lavakaupalla viime kesästä lähtien"

Vaikka perinteiset, suomalaisille tutut makeiset tekevätkin edelleen kauppansa risteilylaivojen tax free -myymälöissä, on yhdestä uudesta tuotteesta muodostunut suorastaan älytön ilmiö.

Oreo-buumi on rantautunut Suomeen – ja samaan aikaan lähtenyt seilaamaan myös Itämeren risteilylaivoille. Tämä vanha, alkujaan amerikkalainen keksibrändi, jota myös "Amerikan Dominoksi" kutsutaan, on jostain syystä lyönyt nyt myös läpi Suomen markkinoilla ja tuotetta alkaa olla saatavilla pienemmissäkin marketeissa.

Villitys ei rajoitu pelkästään kekseihin, vaan ilmiön ympärille on lanseerattu runsaasti brändiä hyödyntäviä uusia tuotteita, kuten Oreo-suklaalevyjä ja Oreo-jäätelöä. Pikaruokalaketjuissa on nähty myös muun muassa Oreo-kahvia ja erilaisia keksin ympärille rakennettuja jälkiruokia.

Risteilylaivolla myydään lavakaupalla

Oreo-tuotteiden huima suosio näkyy myös risteilylaivoilla. Suomesta Ruotsiin seilaavan Viking Mariellan tax free -myymälän myymäläpäällikkö Jukka Sulosen mukaan Oreo-tuotteiden myynti on lähtenyt suorastaan käsistä.

– Viime kesästä lähtien ollaan myyty niitä lavakaupalla. Yhdessä vaiheessa oli koko ajan toimitusongelmia: loppu, loppu, loppu. Ei vaan saatu tarpeeksi tuotteita ja ne vietiin käsistä. Nyt se isoin innostus on vähän hiipunut, mutta myydään niitä edelleenkin paljon, Sulonen kertoo.

Myös Viking Linen tax free -makeisvalikoimasta löytyy Oreo-brändin ympäriltä useampia eri tuotteita. Sulosen mukaan myynnin kannalta ei ole paljoakaan merkitystä, mistä tuotteeesta loppujen lopuksi on kyse.

– Kaikki tuotteet missä mainitaan Oreo muodossa tai toisessa myy ihan älyttömästi.

"Kyseessä täysin suomalainen ilmiö"

Sulonen on kuullut huhuja, että villitys amerikkalaisiin kekseihin olisi lähtenyt Suomessa jonkun televisiosarjan myötä.

– Joku sanoi, että olisi jossain telkkarissa ollut. Sen jälkeen homma räjähti ihan käsiin. Pari kolme vuotta sitten kun tuotteita oli meidän valikoimassa, silloin ei kukaan ostanut niitä. Ihan marginaalisesti myytiin, Sulonen kertoo.

– Kyseessä on täysin suomalainen ilmiö. Ruotsalaiset eivät osta niitä meiltä samalla tavalla lainkaan. Maahantuojakin oli hyvin ihmeissään, että miksi tämä tuote myy näin hyvin Suomessa yhtäkkiä, Sulonen lisää vielä.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme