Mainos
Mainos

Järvenpääläinen sushi on ilmiö! Japanilaiset kansanedustajat ihastuivat suomalaisen ruokakaupan tarjontaan: "Se on loistava asia"

Japanin eduskunnan kuluttaja-asioiden erityiskomitean jäseniä kävi tällä viikolla tutustumassa järvenpääläisen ruokakaupan sushitiskiin – ja arvioit olivat ylistäviä.

Kun puhutaan hyvästä sushista, puhe kääntyy nykyisin väistämättä Järvenpään K-Citymarketiin, jonka sushi tunnetaan ympäri Suomen. Vuoden 2017 joulukuussa avattu sushibuffetin menestys on hurjaa; tällä hetkellä Järvenpäässä myydään 2300 kiloa, eli noin 57 000 sushipalaa viikossa.

– Tämä koko sushin tarina on ollut todella hullu! En villeimmissäkään unelmissakaan kuvitellut, että tämä kasvaisi näin isoksi, kauppias Markku Hautala kertoo.

– Seuraava vaihe on rakentaa uutta järjestelmää niin, että pystyisimme läpäisemään 75 000 – 100 000 sushipalaa viikossa.

Aidot japanilaiset raaka-aineet ja valmistusmenetelmät ovat tuoreuden lisäksi järvenpääläisen ruokakaupan valttikortteja. Vilkkaimpina päivinä sushit viedään käsistä sitä mukaan, kun niitä valmistuu.

Neljätoista minuuttia on Hautalan mukaan koko viikon keskiarvo siitä, kuinka kauan sushipalat viettävät tiskillä, ennen kuin ne lähtevät asiakkaiden matkaan.

"Toivomme lisää suosiota Suomessa sushille"

Sen lisäksi, että Järvenpäähän matkataan syömään sushia ympäri Suomen, sitä tullaan maisteleman myös Japanista saakka. Japanin eduskunnan kuluttaja-asioiden erityiskomitean delegaatio piipahti tällä viikolla Järvenpään K-Citymarketissa tutustumassa niin ruokakaupan toimintaan kuin siihen kuuluisaan sushiin.

Mitä mieltä arvoisa raati oli suomalaisen ruokakaupan sushista?

– Sushi on maailman kulttuuriperintöä, ja minulle itselleni erittäin suurta mielihyvää tuottaa se, että sitä saa Suomesta näin hyvää. Se on loistava asia, kuluttaja-asioiden erityisvaliokunnan jäsen Yoshitaka Sakurada kertoo.

– Minun mielestäni on loistavaa, että olette suomalaisissa olosuhteissa pystyneet tekemään näin hyvää sushia. Toivomme lisää suosiota Suomessa sushille, delegaation kuluttaja-asioiden erityisvaliokunnan jäsen Shintaro Ito lisää.

Mestarikokit eivät käytä muovihanskoja

Vaikka sushi on kuuleman mukaan loistavaa, muutamia eroja japanilaisen ruokakaupan tarjontaan löytyy.

Sakuradan mukaan suurin ero lienee siinä, että heillä sushipaloja ei saa valita itse, vaan ne myydään tyypillisesti valmiissa paketeissa.

Parhaimmissa paikoissa sushi valmistetaan asiakkaan tilauksesta ja syödään välittömästi, sillä sushi on parhaimmillaan tuoreena. Esimerkiksi aidon wasabin maku on parhaimmillaan vain 15 minuuttia valmistuksesta.

– Täällä tehdään hansikkaat kädessä, mutta kun mennään japanilaisiin mestarikokkeihin, he tekevät aina paljain käsin, ja siinä vaiheessa hygienian ylläpito on erityisen tärkeää. Ei saa olla bakteereita tai minkäänlaista sairautta. Kuluttajilla pitää myös olla suuri luotto, että kokilla on kaikki asiat kunnossa, Sakurada kertoo.

Ruokakauppa opettaa suomalaiset syömään sushia

Vaikka järvenpääläinen sushi on jo nyt maailmankuulua, Hautalan mukaan vielä he eivät vielä ole lähelläkään maalia. Koko ajan pitää pystyä parantamaan, oppimaan lisää ja olemaan tarkempi.

– Näen hämmentävänä sen, että meistä on tullut sellainen ilmiö, joka opettaa suomalaiset siihen, mitä hyvä sushi on. Ja me olemme ruokakauppa. Miten tämä on mahdollista! Hautala iloitsee. 

Toisen sushikoneen lisäksi Hautala aikoo lähitulevaisuudessa toteuttaa viime viikolla mieleen pälkähtäneen ideansa japanilaisen puutarhan rakentamisesta kaupan parkkihalliin.

– Kun ihmiset tulevat tänne kaukaa sushin takia, mikä ilme heidän kasvoilleen voisikaan nousta, kun he ajavat parkkihalliin ja näkevät, että ei voi olla totta, heillä on japanilainen puutarha!

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme