Mainos
Mainos

Joitko jo aamukahvisi? Yllättävä vaikutus päivän aikana nautittuihin kilokaloreihin

Oma suosikkijuoma saattaa vaikuttaa paljon siihen, paljonko tulet herkutelleeksi päivän aikana.

Kofeiiniaddiktit eivät pysty toimimaan ilman kahvia, sokerittomia limuja juovat rakastavat päivän limuaan ja viinihifistelijät nauttivat lasillisen punaviiniä joka ilta.

Kannattaa kuitenkin ottaa juomatottumukset tarkempaan syyniin: Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics -lehdessä hiljattain julkaistun tutkimuksen mukaan suosikkijuomamme saattaa saada meidät nauttimaan enemmän kilokaloreita päivän mittaan.

Tutkijat tarkastelivat yli 20 000 amerikkalaisen syömis- ja juomistottumuksia huomatakseen, että alkoholi, kahvi, tee, sokerilla makeutetut juomat sekä sokerittomat virvokkeet ovat kaikki yhdistettävissä jossain määrin ylensyömiseen. Alkoholi nappasi ensimmäisen sijan, sillä sen juominen saa ihmiset syömään noin 384 ylimääräistä kilokaloria päivän aikana.

Alkoholin jälkeen tulivat sokerilla makeutetut juomat, kuten limut, jotka saivat ihmiset nauttimaan noin 226 kilokaloria enemmän päivän mittaan.

Alkoholi: 384 ylimääräistä kilokaloria ruoasta
Sokerijuomat: 226 ylimääräistä kilokaloria ruoasta
Kahvi: 108 ylimääräistä kilokaloria ruoasta
Sokerittomat juomat: 69 ylimääräistä kilokaloria ruoasta
Tee: 64 ylimääräistä kilokaloria ruoasta

Yllättävää kyllä, myös kahvi vaikuttaa päivän aikana nautittuihin kilokaloreihin. Jos kahvi on paheesi, saatat syödä noin 108 ylimääräistä kilokaloria päivän mittaan.

Sokerittomien juomien lipittely nostaa päivän kilokaloreita 69:lla. Jopa terveelliseksi kehutun teen juominen pystyttiin yhdistämään ylimääräiseen syöpöttelyyn. Teetä juotuaan tulee päivän aikana nautittua kilokaloreita syömisen merkeissä ylimääräisien 64 kalorin verran.

Kyseessä eivät olleet juomiin lisätyt lisukkeet, kuten maito, kerma tai sokeri, vaan kaikki ylimääräiset kilokalorit tulivat ruoasta.

Kahvi yhdistettiin pikaruokaan

Mielenkiintoista tutkimuksessa oli se, että kahvi yhdistettiin suurimmassa määrin runsaskaloriseen ja vain vähän ravintoaineita sisältävään ruokaan. Tutkimustulosten mukaan kahvikupillinen päivässä laukaisi 60 ylimääräisen kilokalorin nauttimisen pelkästään ruoan muodossa.

Alkoholi puolestaan tunnetusti laukaisee himon ylensyömiseen. Tutkijat ovat pitkään tienneet 'aperitiivivaikutuksesta' tai taipumuksesta syödä enemmän juomisen jälkeen. Vaikka asiaa ei ole täysin ymmärretty, erään hiljattaisen tutkimuksen mukaan alkoholi tekee meistä herkempiä ruoan herkullisille tuoksuille. 

Sokerittomiin juomiin liittyen tutkijat epäilivät, etteivät ne tyydytä juojiaan tarpeeksi, ja tämän vuoksi he sortuvat syömään enemmän.

– Toinen mahdollinen selitys on se, että he saattavat tuntea olonsa vähemmän syyllisiksi, ja oikeutetummiksi syömään lisäkaloreita myöhemmin, tutkimusta johtanut Ruopeng An pohti.

Pinttynyt tapa

Onko kahvin, teen ja sokerijuomien nauttimisella jokin kemiallinen yhteys aivoihimme tai suolistoon, joka laukaisee himon syömiseen? Anin mukaan voi ollakin, mutta luultavasti kyseessä on vielä voimakkaampi syntipukki: pinttynyt tapa.

– On todennäköistä, että ihmiset eivät nauti näitä juomia yksin, An selittää.

Ja ruoat, joiden kanssa juomat nautitaan, eivät ole terveellisimmästä päästä: kahvia leivonnaisen kanssa, teetä keksien kanssa ja limun seuraksi hampurilainen.

Koska kahvi ja tee ovat tutkitusti terveellisiä juomia, ei niiden juomista kannata kuitenkaan lopettaa. Sen sijaan An ehdottaa omien juomis- ja syömistapojen ottamista tiukkaan syyniin. Jos huomaat, ettei iltapäivän kahvihetki tunnu miltään keksiä, tee kaikkesi päästäksesi tuosta tavasta eroon.

Tiesitkö, kuinka maito kannattaa kaataa purkista? Katso video!

Lähde: Prevention

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme