Mainos
Mainos

Juo aamulla aina kaksi lasia vettä – näin tapa vaikuttaa kehoosi

Vesi on kaikista juomavaihtoehdoista ihmiselle luontaisesti erityisen terveellinen. Nesteytyksen tarve on määrällisesti yksilöllinen, mutta lasillinen vettä säännöllisin väliajoin tekee jokaiselle hyvää. On myös tiettyjä hetkiä, jolloin juominen on erityisen tärkeää ja otollista.

Jano on aina merkki nesteen tarpeesta ja se kannattaa sammuttaa vedellä. 

Juo aamulla kaksi lasia vettä

Ota tavaksi juoda aamuisin kaksi lasia vettä heti herättyäsi. Vesi auttaa elimistöä käynnistymään päivään ja herättää sen aamupalaa varten. 

Ennen kylpyä tai saunaa

Juo lasi vettä ennen kuin menet kylpyyn tai saunaan. Nesteytys auttaa kehoa pitämään verenpaineen tasaisena ja varsinkin saunassa vettä haihtuu joka tapauksessa tavallista enemmän.

Seuraavaa ruokahetkeä odotellessa

Esimerkiksi lounaan ja päivällisen väliin jää yleensä useampi tunti, joten vettä kannattaa nauttia siinä välissä jo pelkästään riittävän nesteytyksen takia. Riittävä juominen ehkäisee väsähtämistä ja päänsärkyä. Lisäksi se auttaa pitämään napostelun kurissa.

Jos vettä juo noin 30 minuuttia ennen ateriaa, vatsa tuntuu täydemmältä ja ruokaa tulee ahmittua vähemmän. Vettä kannattaa juoda myös ruoan kanssa.

Ennen nukkumaanmenoa

Vettä kannattaa hörpätä lasillinen vielä ennen nukkumaanmenoa, sillä keho uusiutuu unen aikana ja herätykseen saattaa olla jopa yhdeksän tuntia.

Liikkuessa

Urheillessa keho haihduttaa nestettä viilentääkseen itseään ja nesteytyksen tarve siis kasvaa. Liikuntaa harrastaessa juomapulloa kannattaakin pitää koko ajan käden ulottuvilla. Jatkuvaan janontunteeseen on siis hyvä syy ja sitä kannattaa kuunnella.

Raskaana ollessa ja imettäessä 

Raskaana ollessa nainen tarvitsee enemmän nestettä kuin tavallisesti, koska myös vauva tarvitsee kasvaakseen vettä. Vastaavasti myös imettäessä nesteytyksen tarve on kasvanut.

***

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme