Mainos
Mainos

Juodaanko teillä Coca-Colaa vai Pepsiä? Tuotemerkit voivat vaikuttaa parisuhteeseen yllättävällä tavalla

Pyydät puolisoasi tuomaan kotiin Coca-Colaa ja saatkin Pepsiä? Tuoreen tutkimuksen mukaan mieltymys samoihin tuotemerkkeihin vaikuttaa pariskuntien yhteensopivuuteen.

Oxfordin yliopiston tutkijoiden mukaan tuotemerkkimieltymykset saattavat olla jopa yhteisiä kiinnostuksen kohteita ja luonteenpiirteitä tärkeämpiä. Eri tuotemerkeistä pitäminen voi jopa heiluttaa parisuhteen voimatasapainoa.

Kun kumppani on tuonut Pepsiä pyydetyn Coca-Colan sijaan, hän on todennäköisesti parisuhteen hallitseva puolisko. Tutkimuksessa paljastui niin ikään, että ajan myötä tuotemerkin suhteen periksi antava voi tuntea olonsa huonoksi, kun hänen mieltymyksiään ei kuunnella.

"Useimmat pariskunnat eivät eroa tuotemerkkejä koskevien erimielisyyksien vuoksi"

Tutkijaopiskelija Danielle Brick luonnehtii ilmiötä hitaaksi ja tuskalliseksi kuolemaksi.

– Useimmat pariskunnat eivät eroa tuotemerkkejä koskevien erimielisyyksien vuoksi, mutta yhteensopimattomat mieltymykset saattavat johtaa heikomman osapuolen onnettomuuteen.

Tutkimuksessa kerättiin tietoa pariskuntien mieltymyksistä virvoitusjuomien, kahvien, suklaan, oluen sekä autojen suhteen. Lisäksi kaksi vuotta seurattuja pareja pyydettiin havainnoimaan parisuhteensa voimasuhteita sekä onnellisuutta.

Tutkijat huomasivat, että mieltymys eri brändeihin vaikutti suhteessa koettuun onnellisuuteen vahvemmin kuin eroavaisuudet arvoissa tai luonteenpiirteissä. Tulokset olivat samat, kun tutkimus toteutettiin kerta toisensa jälkeen.

– Vaikkei kumppania jättäisi tämän tuodessa Pepsiä Coca-Colan sijaan, 11 vuoden kokemus siitä, että kumppani tuo kaupasta vääräksi koettua tuotetta, saattaa aiheuttaa pienimuotoisen konfliktin, Brick sanoo.

***


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme