Mainos
Mainos

Juotko olutta liikunnan jälkeen? Näin se vaikuttaa kehoosi

Kannattaako urheilusuorituksen jälkeen ottaa olut vai ei?

Voiko urheilun jälkeen nautitusta oluesta olla haittaa? Tuopillinen lageria sisältää noin 200 kilokaloria, joten jos olet huhkinut liikunnan osalta hien pintaan, on epätodennäköistä, että olut lihottaisi sinua. Lihomisen pelossa olutta ei siis tarvitse jättää ottamatta.

Nesteytyksen suhteen tilanne on kuitenkin toinen. Nesteytys on tarpeen aina hikiliikunan jälkeen. Liikunta kuluttaa kehon sokerivarastoja, joita olut tehokkaasti korvaa, mutta toisaalta alkoholi saa virtsaamistarpeen tihenemään, jolloin olut ei nesteyttäjänä ole kovinkaan hyvä vaihtoehto.

Moni käyttää nesteytykseen urheilujuomaa, joka sisältää tärkeitä elektrolyyttejä, kuten kaliumia. Vaikka olut ei kaliumia yhtä paljon sisälläkään, muistuttaa se kuitenkin monelta osin urheilujuomaa. Siltikään olut ei alkoholinsa takia ole välttämättä se paras vaihtoehto juotavaksi. 

Joidenkin tutkimusten mukaan alkoholi vaikuttaa negatiivisesti palautumiseen, mutta toisaalta kohtuullisesti nautittuna asia voi olla jopa päinvastoin. Kohtuullisuus on tässäkin asiassa se tärkein muistisääntö. 

Lähde: Daily Mail


Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme