Mainos
Mainos

Kalalajeissa isoja eroja – näistä saat eniten terveellistä rasvaa!

Kalaa on hyvä syödä kahdesti viikossa kalalajeja vaihdellen. Tiedätkö, mistä kaloista saat eniten tarpeellisia kalanrasvoja?

Kalojen rasvaisuus vaihtelee 0,5–30 prosentin välillä. Kalan rasva on pehmeää ja siksi tärkeää. Kalan sisältämät rasvahapot ovat erityisen tärkeitä muun muassa aivojen, keskushermoston ja näkökyvyn kehitykselle. Kalan rasvoilla voi olla vaikutusta myös mielialaan.

Kalaa suositellaan syötäväksi pari kertaa viikossa kalalajeja vaihdellen. Syöntisuosituksissa on kuitenkin muutamia poikkeuksia. Tutustu suosituksiin kokonaisuudessaan Eviran sivuilla.

Vähärasvaisia kaloja:

  • hauki
  • ahven
  • kuha
  • made
  • muikku
  • kampela
  • turska
  • särki
  • siika
  • turska

Runsasrasvaisia kaloja:

  • lohi
  • kirjolohi
  • ankerias
  • makrilli

Lähteet: Evira, Prokala

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme