Mainos
Mainos

Kalalla on väliä – näin saatat vähentää rintasyöpäriskiä

Kalan sisältämät omega-3-rasvahapot saattavat vähentää riskiä sairastua rintasyöpään, kertoo tuore selvitys.

Mietitkö, mitä valmistaa päivälliseksi? Suuntaa kaupassa pastahyllyn sijaan kalatiskille. Kiinalaistutkimuksen mukaan kaloista saatavat omega-3-rasvahapot saattavat nimittäin pienentää rintasyöpäriskiä.

Tutkijat analysoivat 26 kansainvälistä tutkimusta ja huomasivat, että jokaista vuorokauden aikana nautittua 100 milligramman omega-3-rasvahappoannosta kohden riski sairastua rintasyöpään pieneni viidellä prosentilla. Tutkimus on vain suuntaa antava, mutta todisteet viittavat omega-3-rasvahappojen suotuisaan vaikutukseen.

Omega-3-rasvahapot ovat muutenkin tunnettuja terveyshyödyistään ja erityisesti kalat ovat erinomainen rasvahappojen lähde. Academy of Nutrition and Dietetics -oppilaitoksen edustaja Bethany Thayer suosittelee viikoittaista 1750 milligramman omega-3-saantia.

Kahden kala-annoksen viikossa pitäisi riittää, mutta ei ole kuitenkaan aivan sama, mitä kaloja syö. Joitakin kaloja, kuten anjovista, syömällä saa yhdeltä istumalta koko viikkoannoksen, mutta esimerkiksi kampelaa joutuu syömään monta annosta, jos mielii saada sen avulla riittävästi rasvahappoja.

Katso, paljonko 114 gramman annoksessa eri kaloja on omega-3-rasvahappoja:

Anjovis ja silli: 2 300–2 400 milligrammaa

Makrilli: 1 350–2 100 milligrammaa

Lohi: 1 200–2 400 milligrammaa

Sardiini: 1 100–1 600 milligrammaa

Tonnikala: 1 000–1 700 milligrammaa

Kampela: 350 milligrammaa

Turska: 200 milligrammaa


(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme