Mainos
Mainos

Kannattaako porkkana keittää vai ei? Totuus tutuista ruokamyyteistä

Onko negatiivisia kaloreita olemassa, entä kannattaako porkkana syödä raakana vai kypsennettynä? Mirror listasi yleisiä ruokamyyttejä ja vastauksia niihin. 

1. Sellerin syöminen polttaa kaloreita enemmän kuin syömisestä saat

Totuus: Sellerin syöminen ei saa aikaan niin sanottuja negatiivisia kaloreita. Tästä huolimatta selleri on todella kevyttä ja kuitupitoista syötävää, joten se sopii erinomaisesti laihduttajan lautaselle. 

2. Pakastevihanneksissa on vähemmän vitamiineja

Totuus: Vihannekset säilötään yleensä melko nopeasti, minkä vuoksi ne säilyttävät ravinteensa hyvin. Vertailun vuoksi moni ”tuore” hedelmä ja vihannes on matkustanut pitkän ja hitaan matkan ennen päätymistä kaupan hyllylle, jolloin C-vitamiinia ja folaattia on ehtinyt kadota matkan varrelle.

3. Raa’at porkkanat ovat ravinteikkaampia kuin keitetyt

Keittäminen itse asiassa parantaa porkkanoiden ravitsemuksellista sisältöä, koska keho pystyy hyödyntämään paremmin keitetyn porkkanan beetakaroteenin. Pieni määrä rasvaa parantaa beetakaroteenin imeytymistä entisestään, joten keitettyjen porkkanoiden päälle voi lorauttaa pienen määrän öljyä.

4. Kananmunia kannattaa vältellä kolesterolin takia

Kananmunat ovat hyvä proteiininlähde, ja ne sisältävät myös monia tärkeitä ravinteita, kuten sinkkiä, rautaa ja D-vitamiinia. Tänä päivänä tiedetään, ettei ruoan sisältämällä kolesterolilla ole kovinkaan suurta merkitystä veren kolesteroliin. Sen sijaan tyydyttyneellä rasvalla on vaikutusta kolesterolitasoihin.

5. Gluteeniton ruoka on terveellisempää

Jos et kärsi keliakiasta, ei gluteenin välttelystä ole sinulle mitään terveydellistä hyötyä. 

Lähde: Mirror

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme