Mainos
Mainos

Karppaus on jo historiaa – mikä on seuraava muotidieetti?

Muotidieetit vaihtuvat tiuhaan tahtiin niin uusien tutkimustulosten, kuin sosiaalisen mediankin sanelemina. Nyt puhutaan gluteenittomuudesta ja paleosta, mutta mitä ruokavaliota noudatamme tulevaisuudessa? 

Ihmiset ovat entistä kiinnostuneempia terveydestä ja hyvinvoinnista, mutta myös ympäristövaikutuksista. Ruoka ei ole enää vain ravinnon saamista varten, vaan siitä on tullut ennen kaikkea itseilmaisun väline. 

Muotidieetit korostavat yksilöllisyyttä

Muotidieetit syntyvät ihmisten tarpeesta noudattaa sääntöjä, jotka he voivat itse valita.

– Ihmiset kaipaavat omien valintojen korostamista tiettyjen rajojen sisäpuolella. Muotidieetit tarjoavat jonkinlaisia raameja omiin ruokavalintoihin, kertoo dosentti Piia Jallinoja Helsingin yliopistolta. 

Minkä vuoksi perinteiset ravitsemissuositukset eivät nouse trendeiksi?

– Nykyihmiselle omien valintojen korostaminen on tärkeää. Se, että ravitsemusneuvoja sanoo miten syödä, ei tule nousemaan trendiksi, Jallinoja kertoo. 

Myös sosiaalisen median rooli ruokavalioiden suosioissa on vahva. Tärkeää on se, että muotidieetti poikkeaa jollain tavalla perinteisestä ruokavaliosta.

– Kuluttajat ovat ottaneet ohjat omiin käsiinsä, ja valitsevat ruokavaliot oman identiteetin mukaisiksi, Jallinoja kertoo. 

Mukana järki ja tunne

Muotidieettejä nousee pinnalle tasaisin väliajoin. Uudet tutkimustulokset ja terveyden edistäminen ovat tehneet ruoasta ennen kaikkea terveyskysymyksen.

– Normien ja ateriarytmien löystyminen, sekä varallisuuden kasvu ja omien valintojen korostaminen ovat syitä erilaisten muotidieettien tulemiselle, Jallinoja kertoo. 

Muotidieettien syntyyn vaikuttavat yhtälailla niin järki-, kuin tunnesyytkin.

Karppaus tarjosi ihmisille sekä kuria että nautintoa. Karppauksessa ei keskitytty pelkästään terveyteen. Paleodieetti taas haluaa tarjota ihmisille luonnollisen mukaista ruokavaliota, ja paluuta keräilijöiden ja metsästäjien aikakaudelle.

– Nykyihmiset ovat kuitenkin tottuneet myös nykyiseen ruokavalioon, emmekä voi ajatella, että nykyinen ruokavalio olisi jollain lailla huonompi kuin jokin muu. Evoluutio ei ole pysähtynyt, eikä ihminen ei ole vielä valmis, Jallinoja muistuttaa.

Tulevaisuus näyttää kotoisalta

Kuluttajat ja syöjät muuttuvat koko ajan, ja kokeilunhaluiset ihmiset haluavat jatkuvasti uutta. Jallinoja uskoo, että trendit eivät voi olla liian omituisia, jotta ne pystyvät leviämään ja saavuttamaan suuren yleisömassan.

– Uskon, että ihmiset kyllästyvät aikanaan rajoittamiseen ja erikoisuuteen. Halutaan palata tavallisuuteen.

Suosiossa on tällä hetkellä kaikenlainen käsillä tekeminen ja kotoilu. Nämä trendit voidaan nähdä tulevaisuudessa myös osana muotidieettejä.

– Ruokatrendien suosioon vaikuttaa myös se, miten asia markkinoidaan. Kun perinteinen lautasmalli markkinoidaan viikinki-dieettinä, se voi nousta helposti muotiruokavalioiden joukkoon, Jallinoja kiteyttää. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme