Mainos
Mainos

Karsi kaloreita, älä makua – näin teet terveellisen hampurilaisen

Hampurilaisen ei tarvitse olla roskaruokaa. Itse tekemällä voit vaikuttaa ateriasi ravintosisältöön ja nauttia hampurilaisia hyvällä omallatunnolla. Lue vinkit kevyempään ja terveellisempään burgeriin. 

Kevyempi ja terveellisempi hampurilainen syntyy helpoin muutoksin. 

Vaihda sämpylä täysjyvään

Valkoinen hampurilaissämpylä on täynnä tyhjää energiaa. Täysjyväsämpylästä saat sen sijaan esimerkiksi runsaasti kuitua. Kuitujensa ansiosta täysjyvään tehty hampurilainen myös pitää nälkää pidempään.

Käytä guacamolea

Mitäpä jos kokeilisit vaihtaa rasvaisen majoneesin itse tehtyyn guacamoleen? Avokadosta, limestä ja chilistä tehty guacamole on terveellistä ja täyteläistä. 

Lisää kasviksia

Hampurilaiseen sopivat muutkin kasvikset kuin maustekurkku. Mikset kokeilisi lisätä hampurilaisen väliin avokadoa, ananasta, grillattua kesäkurpitsaa tai vaikka raikasta kaalisalaattia? Kasvikset keventävät kätevästi tuhtia burgeria. 

Vaihda ketsuppi tuoreeseen tomaattiin

Ketsuppi sisältää runsaasti sokeria, joten jos haluat keventää hampurilaistasi, kokeile ketsupin sijasta tuoreita tomaatinviipaleita. Ne tekevät hampurilaisesta mehukkaan siinä missä ketsuppikin.

Vähemmän suolaa, enemmän mausteita

Älä lotraa suolan kanssa, vaan käytä suolaa hillitysti ja lisää makua esimerkiksi valkosipulilla, chilillä ja tuoreilla yrteillä.

Vaihda siipikarjaan

Perinteinen pihvi hampurilaiseen syntyy naudan jauhelihasta, mutta myös muut lihat sopivat sämpylän väliin. Kokeile tehdä hampurilainen esimerkiksi grillatusta broilerin rintafileestä. 

Juustosta ja pekonista kannattaa karsia ainakin toinen, jos tavoitteenasi on tehdä kevyempi lopputulos. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme