Mainos
Mainos

Kasvisruokaa vegetaristivieraille? Kokeile näitä vinkkejä

Osaatko tehdä maukkaita kasvisruokia? Jos vastauksesi on ei, opettele muutama vinkki, joiden avulla ilahdutat vaikkapa kasvisruokavaliota noudattavia ystäviäsi.

Kaikkien ruoanlaittajien tulisi tietää niksit, joiden avulla voi lihattomistakin aterioista tehdä todella herkullisia. Näin voi pitää kaikki tyytyväisinä esimerkiksi juhlissa, joihin on kutsunut niin kasvissyöjiä kuin lihaakin rakastavia.

Jos teet oikein herkullisia kasvispitoisia ruokia ja saat perheesi lihansyöjätkin niistä innostumaan, teet heille kunnon palveluksen. Ruokavaliostaan lihaa vähentävät tulevat nauttineeksi vähemmän tyydyttyneitä rasvoja ja kolesterolia, mutta enemmän ravintokuituja ja folaattia, C- ja E-vitamiineja, kaliumia ja magnesiumia.

Tässä viisi salaisuutta, joiden avulla teet maukkaita kasvisruokia!

Valmista monipuolinen ateria

Kun yhdistät proteiinit ja kuidut aterialla, olo tuntuu täydeltä pidempään. Kokeile vaikkapa nuudelisalaattia, johon saat proteiinia vihreistä soijapavuista ja kuitua porkkanoista, merilevästä ja paprikasta.

Kypsennä hitaasti

Kun kypsennät ruoan hitaasti, sen sisältämä vesi vähenee, jolloin maku voimistuu ja koostumuksesta tulee sitkeämpi. Vertaile vaikkapa tuoreiden ja aurinkokuivattujen tomaattien makueroa. Paista vaikka tomaatteja lasagnekastikkeeseen, niin kastikkeen mausta tulee voimakkaampi ja maukkaampi.

Lisää sitkeitä ruokia

Sitkeät ruoat, kuten tofu, grillatut sienet sekä pähkinät tekevät olon kylläisemmäksi, koska niiden syöminen vaatii enemmän aikaa ja vaivaa kuin vaikkapa liemen lusikoiminen. Ne myös jäljittelevät hyvin lihan pureskelemista, joten ne sopivat hyvin täyttäväksi korvikkeeksi.

Lisää umamia

Japanilainen tiedemies, joka löysi viidennen ihmisen aistimista perusmauista, nimesi maun umamiksi. Hän nimittäin huomasi, että ihminen tunnistaa natriumglutamaatin ruoista. Umamia löytyy niin lihasta kuin parsasta, tomaateista, merilevästä, herneistä, maissista ja sipulistakin. Myös soijaruoat, kuten tofu ja vihreät soijapavut, ovat hyvä umamin lähde.

Yhdistä makuja ja koostumuksia

Yhdistä lautasella erilaisia makuja ja koostumuksia. Kokeile vaikkapa risottoa, johon laitat kermaista riisiä, sitkeitä siitakesieniä ja rapeaa parsaa.


(MTV3)

Lähde: Eating Well

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme