Mainos
Mainos

Kauppalehti: Lonkeroa saa pian Atlantin takaa – suomalaisstartup tekee nyt sen, missä isot panimot eivät onnistuneet

Suomalais-amerikkalainen startup-yritys aloittaa tällä viikolla lonkeron myynnin New Yorkissa, kertoo Kauppalehti.

Videolla Arctic Blue Ginin brändijohtaja Mikko Spoof ja mestaritislaaja Asko Ryynänen kertovat suomalaisen ginin menestyksestä.

Vaikka nyt puhutaan lonkeron rantautumisesta Yhdysvaltoihin, asialla eivät kuitenkaan ole isot juomayhtiöt Hartwall, Sinebrychoff tai Olvi, vaan äskettäin perustettu suomalais-amerikkalainen startup-yhtiö The Long Drink Company.

Idean taustalla ovat Turun kauppakorkeasa toisiinsa tutustuneet Ere Partanen ja Sakari Manninen. Miehet saivat idean lonkeron rantauttamiseen muutama vuosi sitten, ja siitä lähtien he ovat tehneet täyspäiväisesti töitä ideansa toteuttamisen eteen. 

– Kutsuimme amerikkalaiset kaverimme Suomeen lomailemaan ja täällä he poronkäristyksen, saunomisen ja avantouinnin ohella maistelivat tietenkin myös lonkeroa, jonka he totesivat saman tien mainioksi juomaksi, Manninen muistelee Kauppalehden haastattelussa. 

– Tajusimme, että vastaavaa juomaa ei ole tarjolla USA:ssa. Siitä se lähti. 

Ensimmäiset lonkeroerät myyntiin tällä viikolla

Miesten alkuperäinen idea oli viedä Suomesta Yhdysvaltoihin, mutta byrokratia töppäsi idean. Ratkaisuksi vaikeaan ja kalliiseen vientiin keksittiin 5,5-prosenttisen juoman tekeminen Yhdysvalloissa. Sopiva valmistaja löytyi Missourista.

Ensimmäinen 17 000 tölkin lonkeroerä toimitetaan New Yorkin baareihin ja alkoholimyymälöihin tällä viikolla, ja kesäkuussa tulee seuraava 100 000 tölkin erä. Jo tällä viikolla lonkeroa saa yli 30 baarista ja kaupasta New Yorkissa. 

Lähde: Kauppalehti

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme