Mainos
Mainos

Kiistelty kysymys ratkaistiin? Näin terveellisiä maitotuotteet ovat

Etkö uskalla syödä juustoa sen rasvaisuuden pelossa? Ei hätää! Hiljattain julkaistut tutkimukset puhuvat kaikki sen puolesta, että jopa täysrasvaisten maitotuotteiden tulisi kuulua jokaisen ruokavalioon.

Mahtavia uutisia maitotuotteiden ystäville, enää ei nimittäin tarvitse vältellä niitä epäterveellisyyden pelossa. Näin ainakin vakuuttavat kolme uutta tutkimusta, jotka kehottavat sisällyttämään jopa täysrasvaiset maitotuotteet ruokavalioon. Kaikki tutkimukset suosittelevat kuitenkin hieman erilaista lähestymistapaa, joten kaikkien tuloksia ei voikaan yhdistää juuri omaan ruokavalioon. Mitkä tutkimustuloksista kuulostavat sinusta parhaalta?

1. Kahdeksan tai useamman täysrasvaisen maitotuoteannoksen syöminen saattaa madaltaa riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen

Tässäpä hyvä syy nauttia juustoa pizzassa, kermaa kahvissa ja jogurttia aamupalaksi. Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan niillä ihmisillä, jotka söivät täysrasvaisia maitotuotteita päivittäin kahdeksan annosta tai enemmän, oli 23 prosenttia pienempi riski sairastua kakkostyypin diabetekseen kuin niillä ihmisillä, jotka söivät maitotuotteita vain yhden annoksen päivässä tai sitäkin vähemmän. Yhdeksi annokseksi lasketaan esimerkiksi 2,4 desilitraa maitoa tai jogurttia, kolme kauhallista jäätelöä tai 2–3 juustoviipaletta.

Vaikka oletkin saattanut ajatella, että vähärasvaiset maitotuotteet olisivat paras valinta, tutkijat eivät löytäneet yhteyttä tällaisten maitotuotteiden ja sairausriskin välillä.

2. Kaksi ja puoli annosta täys- ja vähärasvaisia maitotuotteita päivässä saattaa madaltaa verenpainetta ja verensokeria

Tuoreessa, Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa huomattiin, että niillä miehillä ja naisilla, joilla oli terveemmät veriarvot, oli veressään myös erityistä happoa, jota syntyy maitotuotteita syödessä. Lisäksi ne miehet, jotka söivät enemmän maitotuotteita, myös painoivat vähemmän.

3. Noin seitsemän annosta maitotuotteita viikossa saattaa olla yhdistettävissä pienempään painoindeksiin, vähäisempään rasvaprosenttiin sekä pidempään ikään

Uudessa kiinalaistutkimuksessa huomattiin, että niillä ihmisillä, jotka eivät syöneet lainkaan maitotuotteita, oli korkeampi verenpaine, korkeampi painoindeksi ja lyhyempi elinkaari kuin ihmisillä, jotka söivät 3–7 annosta maitotuotteita viikossa. Tutkimuksessa ei eroteltu vähä- ja täysrasvaisia maitotuotteita. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena oli 4 000 aikuista.

Lähde: ELLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme