Mainos
Mainos

Kokkaa astetta kevyempi hampurilainen – korvaa jauhelihapihvi näillä herkuilla!

Hampurilainen mielletään syntiseksi kaloripommiksi, mutta sen ei tarvitse olla sitä, jos täytät sen terveellisillä herkuilla. Lue vinkit vähäkalorisen hampurilaisen valmistukseen!

Kasvikset toimivat mainiosti myös hampurilaisen keventäjänä. Tietyt kasvikset ovat myös todella täyttäviä: vatsasi ei tarvitse jäädä nälkäiseksi terveellisen hampurilaisaterian jälkeen.

1. Portobello-sienet

Sadassa grammassa grillattua portobello-sientä on vain vaivaiset 40 kaloria. Portobello-sienestä syntyy mahtava hampurilaispihvi, koska se on riittävän isokokoinen sieni pihvin leikkaamiseen. Siinä on myös maukas, lihaisa rakenne ja täyttävä koostumus. Portobello-sienipihvi kannattaa maustaa intensiivisellä balsamico-kastikkeella, jossa ei myöskään ole juuri nimeksikään kaloreita. 

2. Linsseistä tehty pihvi

Linssit ovat oikeaa superfoodia, sillä niissä on paljon proteiinia, kuitua, kaliumia, magnesiumia ja sinkkiä. Valmista linsseistä terveellinen kasvispihvi hampurilaisen väliin! Maku on mieletön, eikä vatsasi jää nälkäiseksi.

3. Bataattipihvi

Leikkaa bataatista paksu pihvi hampurilaisen väliin, esikypsennä se, marinoi haluamillasi mausteilla ja käytä nopeasti grillissä. Bataatin kanssa sopii mahtavasti avokado, josta voit tehdä kastiketahnan tai laittaa sellaisenaan bataattipihvin päälle hampurilaisen väliin.

4. Munakoiso

Myös munakoisosta saa leikattua reilun kokoisia viipaleita hampurilaisen väliin. Itketä munakoisoviipale suolalla ja paahda se kuumassa grillissä. Munakoison kanssa sopii grillattu sipuli ja majoneesikastike.

5. Kikhernehampurilainen

Sadassa grammassa kuivattuja kikherneitä on yli 20 grammaa proteiinia. Toisin sanoen niissä on saman verran proteiinia kuin samassa määrässä sika-nautajauhelihaa. Rasvaa kikherneissä on yli puolet vähemmän, kuin jauhelihassa.

Kikherneistä on helppo tehdä maukas kasvispihvi hampurilaisen väliin. Kikhernepihvin kanssa toimii mainiosti turkkilaisesta jogurtista tehty, maistuva jogurttikastike. Jogurtissa on huomattavasti vähemmän kaloreita, kuin esimerkiksi majoneesissa!

6. Punajuuri-vuohenjuustohampurilainen

Punajuuressa on minimaalinen määrä kaloreita ja rasvaa, mutta se on pakattu muilla elintärkeillä ravintoaineilla, kuten folaatilla, magnesiumilla ja betaiinilla. Lisäksi punajuuren korkean nitraattipitoisuuden uskotaan vaikuttavan positiivisesti verenpaineeseen. Punajuuripihviin sopivat punajuuren lisäksi vaikka mustat pavut ja täysjyväriisi.

Vuohenjuusto ja punajuuri ovat klassinen yhdistelmä kasvishampurilaisessa. Lisää paistetun punajuuripihvin päälle kokoamisvaiheessa pehmeää vuohenjuustoa.

7. Mozzarellaa ja basilikaa

Kokeile minkä tahansa kasvispihvin seuralaiseksi mozzarellajuustoa, tomaattia ja tuoreita basilikanlehtiä. Raikas yhdistelmä takaa unohtumattoman makuelämyksen! 

8. Halloumijuustohampurilainen

Jos kasvispihvien valmistus ei innosta, kokeile tätä mielettömän yksinkertaista kasvishampurilaista. Paista paksu viipale halloumijuustoa grillissä. Täytä hampurilainen haluamillasi kasviksilla, kuten tomaatilla, avomaakurkulla, salaatilla ja sipulilla. Lisää väliin halloumipihvi ja hampurilaiskastiketta. 

9. Tofuhampurilainen

Valmiiksi marinoidusta tofusta on mielettömän helppoa valmistaa hampurilaispihvi. Tofu on todella proteiinipitoinen raaka-aine, joten nälkä tästä herkusta ei pitäisi jäädä. Leikkaa tofusta haluamasi kokoinen hampurilaispihvi, ja paista se nopeasti grillissä. Lisää hampurilaisen väliin kreikkalaisesta jogurtista tehtyä kastiketta ja reilusti tuoretta korianteria.  

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme