Mainos
Mainos

Kova treeni saattaa hillitä ruokahalua

Uuden tutkimuksen mukaan tarmokkaan treenaamisen jälkeen tulee kylläiseksi nopeammin.

Australialaisten opiskelijoiden tekemässä tutkimuksessa paljastui, että ylipainoiset miehet söivät melkein 200 kilokaloria vähemmän kovan treenin jälkeen verrattuna lepohetken jälkeiseen syömiseen. Myös joissain aiemmissa julkaistuissa tutkimuksissa on todettu, että rankka liikunta on yhteydessä ruokahalun pienenemiseen sekä muutoksiin hormoneissa, jotka säätelevät nälkää ja kylläisyyttä.

Journal of Obesity -lehdessä julkaistuun tutkimukseen osallistui 17 ylipainoista miestä. He suorittivat neljä puolen tunnin harjoittelukertaa: kolme kuntopyöräilysessiota – normaali treeni, kova treeni ja todella kova treeni – sekä yksi lepokerta.

Normaalivauhdilla suoritettu pyöräily oli puoli tuntia yhtäjaksoista treeniä, kun taas rankemmat treenit vaihtelivat lyhyiden spurttien ja pienemmällä vauhdilla pyöräiltyjen pidempien polkuhetkien välillä.

Jokaisen session jälkeen miehet nauttivat nestemäisen aterian, joka sisälsi noin 267 kilokaloria. Hieman yli tunnin jälkeen tutkijat tarjosivat osallistujille kaurapuuroa ja käskivät syödä niin kauan, että olo on mukavan täysi.

Mitä kovempi treeni, sitä vähemmän kilokaloreita

Selvisi, että miehet söivät vähemmän kilokaloreita kovan ja todella kovan treenin jälkeen verrattuna siihen, paljonko he söivät levon jälkeen. Miehet söivät 764 kilokaloria levon jälkeen, 710 kilokaloria normaalitreenin jälkeen, 621 kilokaloria kovan treenin jälkeen ja 594 kilokaloria todella kovan treenin jälkeen.

Miehet kertoivat myös syöneensä vähemmän kilokaloreita seuraavana päivänä kovimman treenin jälkeen kuin, mitä he söivät muiden treenikertojen jälkeisinä päivinä. Miehet söivät 2 000 kilokaloria kovimman treenin jälkeisenä päivänä, hieman yli 2 300 kilokaloria normaalitreenin jälkeisenä päivänä ja yli 2 600 kilokaloria leposession jälkeisenä päivänä.

Tutkimus vaikuttaa lupaavalta, mutta vielä ei ole selvillä, voiko rankka treeni vaikuttaa pitkäaikaiseen painonpudotukseen. Liikunnan vaikutusta ruoan syömiseen tutkinut David Stensel pitää tuloksia yllättävinä, koska hänen omat tutkimuksensa eivät ole todenneet ihmisten syövän vähemmän treenin jälkeen. Stensel huomaa kuitenkin yhden eron omien tutkimustensa ja australiaistutkimuksen välillä.

– Yksi asia, jonka he tekivät eri tavalla on se, että tämä (tutkimus) tehtiin ylipainoisille ihmisille. Suurin osa tutkimuksista, joita on tehty, on tehty normaalipainoisille, Stensel huomauttaa.

Lähde: Reuters

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme