Mainos
Mainos

Kuka saa arvostella ravintoloita? Bloggaaja vastaa kohuun

Sivumaku-bloggaaja Jani Kinnunen vastaa ravintoloitsija Arto Rastaan kommentteihin ravintola-arvosteluiden tasosta.

Tamperelainen ravintoloitsija Arto Rastas otti julkisessa Facebook-päivityksessään jyrkästi kantaa bloggaajien ravintola-arvosteluihin. Rastaan mielestä bloggaajien ravintola-arvosteluissa käytetään usein ala-arvoisia, gastronomiasta kaukana olevia sanamuotoja ja annetaan asiatonta kritiikkiä. Ravintoloitsija toivoisikin, että palaute annettaisiin heti ravintolassa, eikä sitä reviteltäisi internetissä.

Rastas viittasi kommenteillaan muun muassa Makuja.fi:ssä toimivaan Sivumaku-ruokablogiin ja sen tuoreeseen, Ravintola Kattilan arvosteluun. Mitä mieltä Sivumaku-bloggaaja Jani Kinnunen on Arto Rastaan kritiikistä?

– Ravintoloitsijat kehottavat aina antamaan kritiikin paikan päällä. Näin yleensä teenkin, mikäli näen, että siitä voisi olla nopeaa hyötyä, eikä tilanne häiritse liikaa illallisen kulkua. Kattilassa välitimme tyytymättömyytemme keittiöön. Olin poikkeuksellisen tyytymätön ravintolan antiin. Punnitsin sanavalintojani enemmän kuin koskaan.

– Gastronomisten termien käyttö voi olla keittiöammattilaisten työskentelyssä arkista, mutta yleisölle suunnatuissa teksteissä on kuvailevamman ja ymmärrettävän kielen käyttö toimivampaa, Kinnunen toteaa.

"Kahvipöytäkeskustelut ovat siirtyneet verkkoon"

Kinnunen kertoo ravintola-arvosteluidensa lähtökohdan olevan aina objektiivinen, vaikka kokemus ja näkemykset täysin subjektiivisia ovatkin.

– Arvostelen vain ja ainoastaan ravintolakokemusta. Bloggauksen läpikäyminen ravintolan kanssa ennen julkaisua ei kuulu toimintatapoihini ja tuskin monen muunkaan verkkoon tai printtiin kirjoittavan asiakkaan.

Kinnunen toivookin, että ravintoloitsijat ymmärtäisivät kulttuurin muuttuneen sosiaalisen median kautta. Kahvipöytäkeskustelut ovat miehen mukaan siirtyneet verkkoon.

– Se tosiasia on vain hyväksyttävä vaikka hammasta purren. Kirjoittamistani arvosteluista yli 90 prosenttia ovat varsin positiivisia. Harkitsen tarkkaan, mihin ravintolaan rahani kulutan, joten pettymyksiä tulee kohdalle melko harvoin.

– Ja aivan kuten Rastas sanoi, kaikkien yhteinen päämäärä on saada Suomeen mahdollisimman paljon hyviä ravintoloita ja kasvattaa ravintolakulttuuria sen joka saralla.

Petra Tuominen, petra.tuominen(at)mtv.fi

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme