Mainos
Mainos

Kuluttaja: Karu totuus proteiinirahkoista – liika proteiini voi jopa lihottaa!

Kuluttaja-lehden rahkavertailussa selvisi, etteivät proteiinirahkat läheskään aina täytä suuria lupauksiaan. Asiantuntijan mukaan liika proteiininsaati voi myös olla jopa haitaksi.

Erilaiset rahkat ja erityisesti runsaasti proteiinia sisältävät proteiinirahkat ovat villinneet suomalaisia kuluttajia jo jonkin aikaa. Markkinoille on ilmestynyt tiuhaan tahtiin eri valmistajien uutuusrahkoja, joita kaupataan milloin treenaajien ehdottomina välipaloina, milloin laihduttajan supertuotteena.

Kuluttaja-lehden tuore vertailu kuitenkin paljastaa tuotteiden kääntöpuolen. Proteiinirahkoissa saattaa olla enemmän proteiinia kuin muissa maustetuissa rahkoissa, mutta monesta maustamattomasta rahkasta saa proteiinia saman verran tai enemmän. Esimerkiksi Rainbow’n ja Arlan proteiinirahkoissa on proteiinia kymmenesosa. Saman verran proteiinia on myös monissa tavallisissa, maustamattomissa rahkoissa.

– Proteiinirahka kuulostaa myyvältä, mutta se on harhaanjohtava tuote. Rahka on luonnostaan proteiinipitoinen, toteaa UKK-instituutin ravitsemusasiantuntija Jatta Puhkala Kuluttaja-lehdelle.

Liika proteiini muuttuu elimistössä rasvaksi

Puhkalan mukaan suomalaiset saavat jo riittävästi proteiinia ruokavaliostaan, joten proteiinihuumasta seurannut rahkatankkaus on turhaa. Lautasmallin mukaan kootusta annoksesta saa proteiinia jopa puolet päivän suosituksesta, eli noin 25-30 grammaa. Loput proteiineista kertyy helposti välipaloista.

Moni suomalainen ei tajua, että ylimääräinen proteiini muuttuu elimistössä hiilihydraateiksi ja rasvaksi, eli se voi jopa lihottaa. Lihakset eivät pysty hyödyntämään liikaa proteiinia. Jatta Puhkalan mukaan tietynlainen rahka voi kuitenkin olla hyvä välipalavaihtoehto niille, jotka haluavat pitää huolta linjoistaan. Perusrahka, ilman lisättyä sokeria ja kermaa, on usein vähäenerginen ja pitää näläntunteen tehokkaasti loitolla.

– Osa proteiinista kannattaa korvata hiilihydraateilla, joita saa esimerkiksi täysjyväviljaa sisältävästä puurosta, leivästä tai pastasta, Puhkala kommentoi Kuluttaja-lehdelle.

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme