Mainos
Mainos

Kuluttaja: Ole tarkka! Moni smoothie on silkkaa sokerimehua

Kuluttaja-lehti 4/2014 julkaisi vertailun useiden kaupan smoothieiden ja muutaman kahvilasmoothien välillä. Tuloksista selvisi, että moni smoothie on käytännössä ylihintaista sokerimehua.

Smoothien nimellä myytävissä tuotteissa lähes puolet tai jossain tapauksissa jopa yli puolet sisällöstä on ananas-, omena- tai rypälemehua. Kuluttaja-lehden tutkimuksen mukaan tuotteen nimessä mainittua marjaa tai hedelmää on juomassa usein vain muutama prosentti.

Tutkimuksessa huomattiin muun muassa, että Lidlin Naturis-merkkisessä ananas-banaani-kookossmoothiessa on terveellisiä kuituja yhtä vähän kuin ananasmehussa, mutta kuitenkin lähes kaksinkertaisesti kaloreita. Kuluttaja-lehden vertailussa myös huomattiin, että Brämhultsin smoothiepullossa on sokeria 18 sokeripalan verran, vaikka siihen ei ole lisätty sokeria lainkaan.

Huomionarvoista on myös se, että Kuluttaja-lehden mukaan Picnic-kahvilaketju ei vieläkään kuumenna smoothiessa käyttämiään tuontipakastemarjoja Eviran suosituksen mukaisesti. Evira muun muassa epäilee, että ulkomaiset pakastevadelmat aiheuttavat norovirusepidemioita ja muut tuontimarjat taas hepatiitti A-virusta. Kyseisestä asiasta uutisoi viime vuonna STT.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme