Mainos
Mainos

Kuluttaja: Suomalainen kahvi kärsi tappion vastuullisuusvertailussa

Kuluttaja-lehti 4/2014 julkaisi vastuullisuusvertailun tulokset suomalaisten ja useiden ulkomaalaisten kahvilayritysten välillä.

Kuluttaja-lehden tutkimuksessa verrattiin 10:tä yritystä. Suomalaisista kahvilayrityksistä mukana olivat Paulig ja Meira.

Tutkimustulokset eivät etenkään Meiralle olleet kovinkaan suotuisat, sillä se sai huonoimmat mahdolliset arvosanat kaikista tutkituista asioista: sosiaalisesta vastuusta, ympäristövastuusta, avoimuudesta ja paikallisten yhteisöjen tukemisesta. Tutkimuksen tulokset perustuvat yrityksille tehtyyn kyselyyn, asiantuntijoiden haastatteluihin ja julkisiin tietoihin. Kuluttaja-lehden mukaan Meira ei vastannut tutkimuskyselyyn eikä raportoi julkisesti vastuullisuudestaan, joten tästä syystä arvosana oli hyvinkin alhainen.

Vastuullisuustutkimuksessa selvisi, että Paulig linjasi hyvin sosiaalista vastuuta ja ympäristövastuutaan. Se ei kuitenkaan kyennyt osoittamaan tutkijoille, mitä se käytännössä vaatii kahvintuottajiltaan. Kuluttaja-lehden tutkimuksessa huomattiin myös, että Paulig ei tarkasta kahvitilojen oloja.

Ruotsalaiset kahvimerkit todensivat vastuullisuuttaan paremmin

Ruotsalaisista kahvimerkeistä olivat mukana Löfberg ja Arvid Nordgvist. Molemmat ruotsalaisista kahvimerkeistä vastasivat kyselyyn ja todensivat vastuullisuuttaan paremmin kuin suomalaiset kahviyritykset. Tutkimuksessa selvisi myös, että Löfberg ja Arvid Nordgvist teettävät tiloilleen tarkastuksia.

Tutkimus tehtiin kuluttajajärjestöjen kansainvälisenä yhteistyönä ja tulokset perustuvat yrityksille tehtyyn kyselyyn, asiantuntijoiden haastatteluihin ja julkisiin tietoihin.

Ruotsalaisten ja suomalaisten kahviyritysten lisäksi Kuluttaja-lehden toimittajat vierailivat myös Etiopiassa ja Brasiliassa.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme