Mainos
Mainos

Kuulutko joukkoon? Iso osa suomalaisista ostaa Alkossa tämän perusteella

Suomalaiset valitsevat viinipullon Alkon hyllyltä tietoisesti tai tiedostamattaan myös pelkän etiketin perusteella.

Oletko tullut ajatelleeksi, kuinka paljon pelkkä pullon ulkonäkö vaikuttaa ostopäätökseesi, kun valitset ostettavaa viiniä Alkossa? Moni suomalainen tekee ostopäätöksen tietoisesti tai tiedostamattaan myös pelkän etiketin perusteella. Altian Business Development Manager Anu Hedmanin mukaan suomalaisten kuluttajien ostopäätökseen vaikuttavat monet eri seikat.

– Jos ajattelee yleismaailmallisesti ja vähän oikoen sekä kärjistäen, niin suuri osa asiakkaista on päättänyt etukäteen ainakin, että minkä hintaluokan viinin he aikovat ostaa. Etukäteen ajatellaan, että ostetaanko se pyhä- vai arkiviini. Sitten viiniharrastustasosta riippuen mietitään myös, onko se viini tarkoitettu nautittavaksi esimerkiksi ruoan kanssa vai seurusteluun, Hedman listaa.

Muita ostopäätökseen vaikuttavia tekijötä ovat myös ystävien suositukset tai lehdistä luetut arviot. Hedmanin mukaan myös isoilla valtakunnallisilla medioilla on paljon vaikutusta siihen, mitä Alkosta mennään ostamaan.

– On olemassa tiettyjä kuluttajatyyppejä. On kokeilunhaluisia ostajia, jotka valitsevat aina eri viinin. Toinen ääripää on niitä kuluttajia, jotka tietävät heti, mitä ovat menossa ostamaan. He kulkevat tuotteen luo ja ostavat sen joka kerta.

Miten etiketti vaikuttaa?

Altian Business Development Manager Anu Hedmanin mukaan viinipullon etiketillä on useampia funktioita. Ensinnäkin etiketillä on informatiivinen tarkoitus: etiketissä on pakollisia tietoja viinin ainesosista alkoholipitoisuuteen ja valmistajaan. Toiseksi, etiketti toimii myös eräänlaisena mainoksena ja lisäarvona juomalle.

– Lainsäädäntömme vuoksi tuoteitta ei saa mainostaa sisällä Alkon myymäälöissä. Pulloetiketti onkin siellä Alkossa tuotteen ainoa mahdollisuus mainostaa itse itseään. Eli etiketillä on paljon merkitystä. Tärkeää on, miten etiketti eroaa muusta massasta: erottuuko se väreillä, aiheella vai esimerkiksi etiketin muodolla tai koolla.

Etiketin lisäksi ostopäätökseen vaikuttaa myös koko pullon ulkonäkö, esimerkiksi sen malli. Kaiken kaikkiaan pullon ulkonäöllä on merkitystä siihen, millaisen muistijäljen se jättää asiakkaaseen.

– Jos myymälässä on vierekkäin 20 samannäköistä etikettiä, niin muistatko mikä se viimeeksi ostamasi viini oli niistä? Olen joskus itsekin ollut myymälässä töissä ja kuluttaja saattoi tulla sanomaan, että ”hei, join ihanaa viiniä, jossa oli puu tai kitara”. Sitten sinun täytyy vaan ryhtyä miettimään, että mikähän se oli. Etiketti luo muistijälkiä kuluttajalle.

Etiketin perusteella valitaan tietoisesti ja tiedostamatta

Hedmanin mukaan viinipullo valitaan etiketin perusteella joko tiedostaen tai tiedostamatta.

– Saatat valita tiedostamattasi aina vaikka pullon, jossa vihreitä värejä tai eläimiä. Sehän on sellainen klassinen väite, että kun laittaa eläimen kuvan etikettiin, niin heti kaikki ostavat sen tuotteen, Hedman nauraa.

Toisaalta etiketti voi tuoda myös viinille uskottavuutta ja asiakas valita tuotteen sen perusteella. Tietynlainen etiketti viestii juhlallisuutta ja kuluttaja assosioi tuotteen vakavasti otettavaksi viiniksi.

– Etiketti voi sanoa "Valitse minut. Olen klassinen, tyylikäs ja hillitty. Olen sinun juhlapöydän juomasi" tai sitten "Olen hauska, värikäs ja moderni. Minua voi tarjoilla juhlissa tai kun haluat kotona nauttia kivan lasin viiniä."

Myös etiketin värivalinnoilla on tutkitusti väliä. Punasävyiset etiketit yhdistetään helposti punaviiniin ja vaaleat valkoviiniin. Liian tumma tai punainen etiketti voi siis olla valkoviinille haasteellinen.

Onko sitten olemassa täydellistä etikettiä, jonka avulla viiniä saa myytyä loputtomiin?

– Hommasta tekee haastavaa se, että etiketti, joka on minun mielestäni tyylikäs ja kaunis, voi olla jonkun mielestä ihan tylsä ja tyhmä. Kauneus on katsojan silmässä. Toisaalta on myös kulttuurierot: joku etiketti voi myydä kuin häkä Yhdysvaltain tai Venäjän markkinoilla, mutta se ei välttämättä toimi Suomessa.

Petra Kiiski/MTV3

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme