Mainos
Mainos

KUVA: Hans Välimäen ravintolakuittiin lipsahti melkoinen moka!

Ravintolatarjoilijan henkilökohtaiseksi tarkoitettu viesti keittiöön päätyi vahingossa keittiömestari Hans Välimäen kuittiin.

Amerikkalaismedioissa uutisoidaan säännöllisin väliajoin tapauksista, joissa ravintolan henkilökunnan sisäiset viestit ovat epähuomiossa päätyneet asiakkaan laskulle. Kuitteihin on saattanut lipsahtaa melko röyhkeitäkin kommentteja asiakkaista tai heidän käytöksestään.

Mutta sattuu näitä todistettavasti myös Suomessa: Keittiömestari Hans Välimäki sai viikonloppuna elämänsä naurut luettuaan ravintolakuittinsa pienen printin.

– Olin lauantaina Tampereella töissä ja päätimme sitten mennä kaverin kanssa lähikulmille lounaalle uudehkoon ravintolaan. Laskun tullessa sovimme, että kaverini hoitaa maksun tällä kertaa ja minä tarjoan seuraavaksi. Minä lähdin ja kaveri jäi hoitamaan laskua, Hans kertoo.

"Hans-rakastanitseäni-Välimäelle tulis tää"

Kuitti jäi Välimäen ystävälle, joka yllätyksekseen bongasi laskun lopusta tarjoilijan keittiöhenkilökunnalle osoittaman tekstin: "Hans-rakastanitseäni-Välimäelle tulis tää". Tällä henkilökohtaiseksi tarkoitetulla kommentilla tarjoilija oli halunnut viestiä keittiöön, kenelle annos on tarkoitettu. Välimäen ystävä ei ollut uskoa silmiään ja lähetti keittiömestarille heti kuvan kuitista.

– Saimme todella hyvät naurut. Minusta se oli hauskaa, enkä todellakaan ottanut sitä loukkauksena. Tämähän on suuri kunnia ja sen takia päivitin Facebookiinkin, että "I'm the man!", Hans nauraa.

Välimäen Facebookiin jakama kuva kuitista keräsi hetkessä kymmeniä tykkäyksiä ja kommentteja. Muutaman mutkan kautta tieto kuittimokasta kulki myös itse ravintolaan.

– Ravintoloitsija otti minuun yhteyttä ja pahoitteli kovasti tapahtunutta. Sanoin, että ei haittaa, sattuuhan näitä kämmejä. Vinkkasin toki, että kannattaa pitää erillään keittiölle ja laskulle menevät viestit, Välimäki nauraa.

Kauniista naisasiakkaasta viesti keittiöön

Hans Välimäen mukaan tarjoilijoiden ja keittiön välinen viestittely on yleinen käytäntö, joskin viestien ei ole tarkoitus päätyä kuittiin asti.

– Yleensä tarjoilija laittaa viestiin allergiat ja erityisruokavaliot. Kuittiin saatetaan myös merkitä, jos kyseessä on vip-asiakas tai vaikka jonkun kaveri.

– En ole törmännyt sen kummempiin viesteihin. Mutta kyllä me tarkkailemme ravintoloissa asiakkaita, käyttäytyvätkö he hyvin vai huonosti, Välimäki myhäilee.

Yksi tärkeä seikka salin ja keittiön viestinnässä kuitenkin otetaan Välimäen mukaan yleensä aina huomioon: kauniit naisasiakkaat.

– Välillä tulee naiskauneuteen viittaavia viestejä keittiöön, kuten "tulepas kurkkaamaan, pöytä kolmonen". Sitten täytyy käydä salin puolella katsastamassa tilanne, Hans nauraa.

Petra Tuominen, petra.tuominen(at)mtv.fi

HANSIN MATKASSA - MTV3-kanavalla torstaisin klo 20.05.

Liity Makuja.fi:n Facebook-faniksi – kuulet ruokamaailman uutiset ensimmäisenä ja voit osallistua herkullisiin kilpailuihin!

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme