Mainos
Mainos

Kuva: Kiista kohumainoksesta jatkuu – lihafirma kuittailee nyt Mainonnan eettiselle neuvostolle

MTV:n ruokasivusto Makuja.fi kertoi viime viikolla Mainonnan eettisen neuvoston päätöksestä antaa huomautus Laidun Herefordin keskustelua herättäneelle mainokselle. 

"Parempaa lihaa kuin Tinderissä" -kampanja oli neuvoston pätöksen mukaan mukaan hyvän maun vastainen. Neuvosto totesi, että ilmaisu ”Parempaa lihaa kuin Tinderissä” voidaan tulkita viittaavan naisiin, ja että esitetyssä yhteydessä sana ”liha” viittaa naisiin toistaen ja vahvistaen naisista annettavaa halventavaa mielikuvaa. Laidun Herefordin edustajat järkyttyivät neuvoston päätöksestä. 

– Me Laidun Herefordin yrittäjät Jussi Harju ja Jyri Tanner olemme järkyttyneet tästä tulkinnasta. ”Mitä jos kantelija olisikin ollut mies ja tulkinnut lihan viittaavaan miehiin”? Näemme tulkinnan olevan värittynyt, sillä nyky-suomen sanakirja tai edes urbaani-sanakirja ei ota kantaa ”liha”-sanan sukupuoleen, yrittäjät avautuivat Facebookissa.

Nyt Laidun Hereford on päättänyt näpäyttää Mainonnan eettistä neuvostoa ja julkaissut ainakin sosiaalisessa mediassa uuden mainoksen: 

Mainoskuvassa Tinder-viittauksen päälle on lätkäisty "hyvän maun vastainen" -leima, jonka jälkeen siinä todetaan Laidun tuotteiden olevan ainoastaan hyvänmakuisia. 

***

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme