Mainos
Mainos

Kymmenkertainen määrä ravintoaineita mehuun verrattuna: Sitruunan kuori kannattaisi aina syödä

Sitruunankuoren syöminen ei äkkiseltään houkuttele, mutta se sisältää runsaasti vitamiineja ja on voimakkaan makunsa ansiosta loistava tapa tuoda lisäpotkua ateriaan. 

Söisitkö sitruunankuorta? Suomessa kirpakan hedelmän pintaa on totuttu hyödyntämään lähinnä leivonnaisissa ja ruoan koristelussa, mutta sitä kannattaisi käyttää enemmänkin, sillä se sisältää jopa kymmenkertaisen määrän ravintoaineita sitruunan mehuun verrattuna. Siitä saa runsaat määrät muun muassa A- ja C-vitamiinia, kalsiumia, magnesiumia, betakaroteenia ja kaliumia.

Yksi tapa hyödyntää kuori on laittaa sitruuna pakastimeen muutamaksi tunniksi ja sen jälkeen kuoria se ohuiksi viipaleiksi. Tämän jälkeen sitä voi sekoittaa vaikkapa smoothien joukkoon, salaattiin raikkaaksi mausteeksi tai syödä sellaisenaan. 

Voit myös keittää teetä sitruunan kuoresta: keitä kahden sitruunan kuori litrassa vettä ja anna kiehua noin 15 minuuttia. Poista liedeltä ja lisää vielä sitruunan mehua teehen. Kaada hunajaa mausteeksi ja nauti höyryävän kuumana. 

Muista hyödyntää luomusitruunoita ja pese kuori huolellisesti ennen käyttöä!

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme