Mainos
Mainos

Laihdu huomaamattasi – näin karsit sata kaloria päivässä

Poimi vinkit siihen, millaisilla pienillä arjen valinnoilla painon voi saada putoamaan kuin huomaamatta.

Jo pienillä muutoksilla omassa ruokavaliossa voi saavuttaa merkittäviäkin tavoitteita painonpudotuksen saralla, kun kiinnittää huomiota oikeisiin seikkoihin.

Käytä spraypulloa öljyn lisäämiseen

Öljy on pienissä määrin terveellistä ja sopii hyvin ruoanlaittoon. Ruokavalion keventämistä tavoittelevan kannattaa kuitenkin olla tarkkana sen kanssa, ettei ruokaan lorahda kerralla liikaa öljyä. Jo yksi ruokalusikallinen öljyä voi sisältää jopa 120 kilokaloria ja 14 grammaa rasvaa. Siirtämällä öljyn spraypulloon voi öljynkulutusta ruokaa laittaessa vähentää huomaamatta hurjasti. Kevyt suihkaisu öljyä pannulle ajaa asiansa, mutta yhdellä kertaa ruokaan tulee lisättyä helposti yli 100 kaloria vähemmän kuin ruokalusikalla annosteltaessa.

Kiinnitä huomiota leipävalintoihin

Yksittäinen paahtoleipäsiivu voi sisältää jopa 100 kilokaloria – ja usein leipiä tulee syötyä kerralla ainakin kaksi kappaletta. Tarjolla on tänä päivänä paljon leipiä tai leivän korvaavia vaihtoehtoja, joissa kaloreita voi olla puolet paahtoleipäsiivun sisältämästä määrästä. Kokojyvätortillan tai näkkileivän valitseminen paahtoleivän sijaan on helppo tapa skipata yli 100 päivittäistä kaloria.

Juo vettä

Tänä päivänä yhä useampi juo päivän mittaan erilaisia hiilihapotettuja juomia veden sijaan. Yhdessä tölkillisessä kivennäisvedeksi kutsuttua sokeroitua juomaa voi olla yllättäen jopa 145 kilokaloria. Vaihtamalla sokeroidun hiilihapollisen juoman tavalliseen veteen, on päivittäisistä kaloreista helppo karsia yli 100. Makuvesiin mieltyneet voivat lisätä veden joukkoon vaikkapa sitruunaa.

Karsi kananmunista

Yhdessä suuressa kananmunassa on noin 72 kaloria. Munanvalkuaisessa sitä vastoin on kaloreita vain noin 17. Jos munakkaat ovat mieleen, mutta tavoitteena on painonpudotus, kannattaa karsia kananmunan keltuaisista, sillä valkuaisistakin paistuu maukas munakas – huomattavasti kevyemmin.

Kiinnitä huomioita kastikkeisiin

Majoneesi on oiva lisä esimerkiksi välipalaleipiin, mutta vain ruokalusikallinen majoneesia voi sisältää jopa 100 kilokaloria ja kymmenen grammaa rasvaa. Vaihtamalla majoneesin sinappiin, salsaan tai rasvattomaan, kreikkalaiseen jogurttiin, voi välipaloihin tuoda kaivattua makua – hurjasti kevyemmin.

Lähde: Dietadvice

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme