Mainos
Mainos

Laihdu nopeammin ja kasvata lihaksia – löytyväthän nämä ruokavaliostasi?

Useimmilla suomalaisilla ruokavalio on monipuolinen, mutta muutaman ravintoaineen saanti saattaa kuitenkin jäädä hieman puutteelliseksi. Muutamilla ravintoaineilla on selkeä vaikutus painonpudotukseen sekä lihasten kasvuun.

Pidäthän huolen, että nämä neljä tärkeää ravintoainetta päätyvät tai löytyvät ruokavaliostasi!

Kuitu

Päivittäin nautitun ruoan kuitumäärän pitäisi suositusten mukaan olla naisilla vähintään 25 grammaa ja miehillä 35 grammaa. Melko harva kuitenkin syö näin paljon kuituja päivän aikana. Kuidun syöminen alentaa kolesterolia, edistää sydänterveyttä, edistää vatsan toimintaa ja pitää verensokerin tasapainossa. Tällöin myös paino pysyy paremmin hallussa, kun ei tee mieli napostella liikaa ja aineenvaihdunta toimii nopeasti.

Kuitua saa esimerkiksi ruisleivästä, kasviksista, pähkinöistä, hedelmistä ja pavuista. Näitä kannattaakin lisäillä ruokavalioon melko aktiivisesti. 

Kalium

Veren kaliumin pitoisuuden täytyy pysyä tietyissä rajoissa, jotta elimistömme toimii häiriöittä. Erityisesti kuntoilijoiden kannattaa saada riittävästi kaliumia, sillä sitä tarvitaan lihasten rakentumiseen. Veren pienen kaliumpitoisuuden seurauksena saattaa oireina olla muun muassa sydämen rytmihäiriö, voimattomuus ja lihasheikkous.

Saamme melko usein kaliumia tarpeeksi ravinnosta, mutta kannattaa kuitenkin syödä esimerkiksi avokadoa ja banaania.

A-vitamiini

Jos haluat pitää ihostasi ja silmistäsi parempaa huolta, niin tällöin kannattaa huolehtia, että saa tarpeeksi A-vitamiinia. A-vitamiini myös edistää immuunijärjestelmän hyvinvointia.

A-vitamiinia on karotenoidi-muodossa porkkanoissa, bataatissa ja punakeltaisissa vihanneksissa. Keho muuntaa näitä raaka-aineita sitten A-vitamiiniksi.

D-vitamiini

D-vitamiini edistää kalsiumin normaalia imeytymistä ja sen hyödyntämistä, mikä puolestaan edistää luiden terveyttä. D-vitamiinin riittämätön saanti heikentää muun muassa luustoa ja lihasvoimaa. D-vitamiinilla on myös muita positiivisia vaikutuksia terveyteen. Se alentaa riskiä sairastua sydän- ja verisuontitauteihin tai tyypin 2 diabetekseen.

D-vitamiinia saa muun muassa auringonvalosta, mutta tämän lisäksi hyviä lähteitä ovat esimerkiksi kala, maito, piimä ja kananmuna.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme