Mainos
Mainos

Laihdu oluella ja ruoalla – katso olutdieetin ruokavaliovinkit

Saksalainen Jens Bujar laihtui yli 10 kiloa viidessä kuukaudessa noudattamalla itse ideoimaansa olutdieettiä.

Haluaisitko muutamasta ekstrakilosta eroon? Ehkä sinun kannattaisi kokeilla saksalaisen Jens Bujarin ideoimaa olutdieettiä, jossa ei tarvitse nääntyä pelkällä salaatilla ja vedellä.

Olutdieetin ruokavalioon ei tietenkään kuulu pelkkää olutta, mutta tuopposen nauttiminen silloin tällöin hyvän ruoan kera ei myöskään ole kiellettyä. Jens Bujar antaa tuoreessa Olutdieetti-kirjassaan hänen kohdallaan toimineita ruokavaliovinkkejä:

Vähemmän hiilihydraatteja

Korvaa perunat ja ranskalaiset salaatilla. Lihaa saa syödä, kunhan se on vähärasvaista. Jos on pakko mussuttaa leipää, voi hätätapauksessa kastaa täysjyväleipää salaatinkastikkeeseen

Aamiaiseksi ja lounaaksi kananmunaa

Munakas ja munakokkeli ovat erinomaisia aamiaisvaihtoehtoja leivän tai sämpylän tilalla.. Mielikuvituksella ei ole rajoja, sillä sekä munakkaaseen että munakokkeliin sopii kokeilla tomaattia, yrttejä, sipulia, purjoa, herkkusieniä, hieman kinkkua ja niin edelleen. Kunhan ei juustoa!

Suosi monipuolisesti kalaa

– Kala onkin äärimmäisen monipuolista. Se voi olla myös mukavan tuhtia syötävää – riippuu lajista. Tietysti kalaakin voi syödä väärin: leivitettynä, rémouladekastikkeeseen hukutettuna tai sämpylän väliin uineena ei eväkkäästä ole evääksi, Bujar vinkkaa.

Ruoat uuniin paistinpannun sijaan

Kala- ja kanaherkut kannattaa valmistaa rasvattomasit uunissa paistinpannun sijaan. Lisukkeeksi sopivat kasvissekoitukset.

Tee äijäsalaatteja

– Salaatti voi saada miehetkin innostumaan, esimerkiksi kun aineksina ovat rucola, vihreät pavut, naudanlihasuikaleet ja granaattiomenakastike. Makua pyöristämään sopii tumma vehnäolut. Kun terveyskuviossa on myös lihaa, unohtaa syövänsä sellaista, mikä on oikeastaan kaninruokaa

Suosi keittoja

Kermaisten keittojen sijaan kannattaa valita kasvisliemiversioita.

– Keittojen hyvä puoli on se, että niitä syödään lusikalla. Se hidastaa ravinnon nauttimista. Minulla on yleensä kylläinen olo jo yhden lautasellisen jälkeen

Aasian herkkuja lautaselle

Olutdieetin aikana saa nautiskella myös vaikkapa sushista. Riisin kanssa tulee kuitenkin olla varovainen: siinä on huomattavan paljon hiilihydraatteja, noin 25 grammaa 100 grammassa.

– Jos pitää raa’asta kalasta, on parempi valita sashimi, joka tarjoillaan ilman riisiä. Sen kanssa tuoretta retikkaa ja japanilaista pinaattisalaattia – herkullista!

Herkuttele myös välillä

Älä ole itsellesi liian tiukka: välillä saa myös herkutella pizzapalalla tai hampurilaisella.

Kaloripitoista mättöä nauttiessa on paras jättää oluet jääkaappiin ja juoda palan painikkeeksi pelkkää vettä. Eikä yhdenkään moraalittoman aterian jälkeen pidä tietenkään unohtaa liikkumista. Jos treenaa ja liikkuu, voi välillä salliakin itselleen jotakin.

Vaihda sipsit kevyempiin herkkuihin

Jens Bujar suosittelee napostelemaan oluen kanssa esimerkiksi kurkku- tai porkkanatikkuja, edamame-papuja, pistaasipähkinöitä, suolatikkuja, jogurttidippejä tai suolattuja popcorneja.

Lisätietoja kirjasta Jens Bujar: Olutdieetti – eli kuinka sain kiloni kuriin ohrapirtelöllä Atenakustannuksen sivuilla.

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme